Formule 1

Formule 1: Alonso grijpt de macht na ongekend drama

alonso

Na een race vol regen, safetycars, drama en invallende duisternis heeft Fernando Alonso de Grand Prix van Korea gewonnen. Belangrijker nog was de uitvalbeurt van beide Red Bulls, waardoor Alonso nu de leider is in het kampioenschap. Vanwege overvloedige regenval werd de race met een uur uitgesteld, om daarna een half uur achter de safetycar aan te rijden. Toen de race eindelijk van start ging maakte Mark Webber binnen de kortste keren de cruciale fout om wijd te gaan en daardoor in de bandenstapel te eindigen. Het lot leek zich in het voordeel van Vettel te keren, die leidde en weinig problemen leek te hebben. Tot de Renault-motor achterin de Red Bull het tien ronden voor de eindstreep begaf en Vettel met een grote rookwolk werd gedesillusioneerd. Wat uit leek te draaien op een Red Bull-feestje werd een smile van oor tot oor op Alonso’s gezicht. De tweede plaats van Lewis Hamilton geeft ook de Brit nog hoop op de titel, teamgenoot Button werd na een zeer slecht geplande pitstop veroordeeld tot een race in het achterveld.

Tekst: Daan Jeuken

Slippery when wet
Het Yeongam circuit met het gloednieuwe asfalt staat al het hele weekend synoniem voor griploos. Op zondag is het echter voor het eerst dit weekend gaan regenen en dat maakt het geheel nog veel gladder. De regen heeft alle grip weer weggehaald, terwijl nog niet één rijder in de regen op dit circuit heeft gereden. Hoe moeilijk de omstandigheden zijn bewijzen mannen als Glock, Massa en Schumacher, die op weg naar de grid al bijna of helemaal in de rondte gaan.

Er zullen echter ook mensen zijn die blij zijn met het natte asfalt. Zo leken de mannen aan de oneven kant van de grid bij de start zwaar in het voordeel omdat zij aan de gripkant van de baan stonden. De regen heeft echter ook dit voordeel weggeveegd, de even kant is misschien nu zelfs sneller. Webber, Hamilton, Massa en Kubica zullen wat dat betreft niet zozeer malen om de regen. Ook Jenson Button, teleurgesteld zevende op zaterdag, heeft dit jaar het beste uit zichzelf gehaald in natte omstandigheden.

Start- en bandenzorgen
Onder de moeilijke omstandigheden met veel water op de baan is het de vraag of er wordt gekozen voor een rollende start of dat ze het risico van een staande start toch aangaan. Een tweede breinbreker, waar de teams zelf meer invloed op hebben, is de bandenkeuze. Is het gripniveau hoog genoeg voor intermediates, of zijn het toch meer condities voor echte regenbanden?

Start uitgesteld
Rollende start of staande start? De baancommissarissen zijn er ook nog niet helemaal uit, maar gezien de omstandigheden wordt besloten om de race tien minuten uit te stellen. De regen blijft echter maar aanhouden en dus wordt er achter de safetycar gestart.

Eerste poging
Vanaf het eerste moment dat het veld achter de safetycar aanrijdt is duidelijk dat dit toch echt de goede keuze is geweest. De baan is drijfnat en de spray achter de wagens is immens. Het lijkt erop dat de safetycar wel even op de baan zal blijven, maar de omstandigheden lijken er alleen maar slechter op te worden. Fernando Alonso noemt dit “de slechtste omstandigheden waarin hij ooit gereden heeft.” Het achter de safetycar aantuffen heeft dan ook weinig zin en dus wordt de race opnieuw gestopt en de start uitgesteld.

En wat gebeurt er dan? De auto’s stellen zich weer op op de grid en het hele circus met rennende mannen met laptops en paraplu’s stort zich weer op de auto’s. Binnen de kortste keren is de grid weer omgetoverd in de bekende mierenhoop en met de blik naar boven blijft het afwachten wat er komen gaat. De regen lijkt toch wel zo’n twintig minuten aan te houden en dus stappen de meeste rijders uit hun bolide, op weg naar een droge overall.

De klok tikt door
De onderbreking leek in eerste instantie zo’n twintig minuten te duren, maar de regen blijft maar aanhouden. Daarbij komt dat de regen niet eens het grootste probleem is, want naarmate het wat opdroogt blijft de baan kletsnat, het water kan gewoon niet weg. De raceklok is weliswaar stilgezet, maar de biologische klok niet. De race zou 55 ronden of maximaal 2 uur moeten duren en die standaard blijft in principe overeind. Ware het echter niet dat het steeds later wordt en de avond al snel zal gaan vallen. De officiële racestart was om 15.00 uur lokale tijd, de herstart wordt gepland op 16.05 en de zon gaat onder om 17.45. Een ingekorte race lijkt dus onvermijdelijk. Cruciaal daarbij is het getal 42, want na zoveel raceronden hebben we 75 procent bereikt. Wordt dit niet gehaald dan worden er gehalveerde punten uitgedeeld en gezien de huidige stand zal daar behalve Mark Webber niemand blij van worden.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet