Formule 1

Formule 1: Alonso grijpt de macht na ongekend drama


Na Webbers crash komt de safetycar weer de baan op, maar gelukkig is hij nu iets sneller weg. Nog voor de herstart zit Sebastian Vettel alweer op de limiet en hij gaat gewoon verder waar hij gebleven was. Fernando Alonso kan op twee seconden de rondetijden van Vettel redelijk pareren, Lewis Hamilton laat een dikke seconde liggen.

Schumacher heeft de grip
In de moeilijke omstandigheden in Korea komt het beste in Michael Schumacher bovendrijven. Pakte hij eerder Robert Kubica al in, nu moet ook Jenson Button eraan geloven. De regerend wereldkampioen kan weinig uitrichten tegen Schumacher en neemt genoegen met p6.

Tijd voor intermediates
Na 28 ronden lijkt het tijd te worden voor intermediates. De achterhoedeteams waagden eerder al een gokje, maar Button is de eerste van de topteams die de gok waagt. Het moment is echter zeer ongelukkig, want Button komt precies achter de groep Glock, Kovalainen, Petrov, Buemi en Kobayashi te zitten.

Ook aan kop beginnen ze aan intermediates te denken. Lewis Hamilton en Fernando Alonso hebben inmiddels de snelheid gevonden en zijn net zo snel als Vettel. Zeker gezien spins van Kovalainen en Liuzzi, op intermediates, zullen zij echter nog geen risico willen nemen. Bovendien wordt er nog meer regen verwacht en dus zullen de toppers voorzichtig moeten omgaan met hun regenbanden.

Buemi zorgt voor volgende safetycar
Sébastien Buemi probeert op p13 het beste te maken van de moeilijke race. Een Virgin moet normaliter geen moeilijke prooi te zijn voor de Toro Rosso, maar Buemi remt te laat en boort zijn bolide in de zijkant van die van Glock. De volgende safetycarfase is een logisch gevolg.

Hamilton neemt initiatief
Met Vettel en Alonso op kop moet met name Lewis Hamilton iets gaan proberen. Hamilton gaat over op intermediates en zal hopen de koplopers zo aan te vallen. Vettel en Alonso reageren en volgen een ronde later. Vettels stop verloopt prima, maar Alonso’s stop is niet goed vanwege een dienst weigerende wielmoer. Alonso verliest hierdoor een zeer kostbare plaats aan Hamilton.

Na 34 ronden (we zijn dus bijna aan de cruciale 42 ronden) gaat de safetycar weer van de baan, met Lewis Hamilton op Vettels staart. Gezien de stand zal Hamilton bereid zijn meer risico’s te nemen dan Alonso, dus zal Vettel op zijn hoede moeten zijn. In plaats van aanvallen verremt Hamilton zich echter bij de eerste bocht en zo kan Fernando Alonso meteen weer voorbij de McLaren. Het pitstopprobleem is dus weer goedgemaakt, maar Vettel heeft al weer een gat te pakken.

Button in het verdomhoekje
Jenson Button zit nog steeds op de blaren van zijn slecht geplande pitstop. Op p12 jaagt hij op Kobayashi, maar als hij even moet liften wordt hij aangevallen door Sutil, die hem van de baan drukt. Nu valt Button terug naar p15 en dat is niet goed voor zijn nog immer bloeiende titelaspiraties.

Harde crash Petrov
Vitaly Petrov ligt op een verdienstelijke zevende plaats, maar in de jacht op een nieuw contract maakt hij geen goede beurt als hij in ronde 41 hard van de baan dendert. Bij opkomen start/finish schiet Petrov rechtdoor en zonder ook maar nauwelijks te kunnen afremmen dreunt de Rus de bandenstapel in. Met knikkende knieën en gebogen hoofd stapt Petrov uit zijn Renault, wetende weer een kans op een goede klassering te hebben laten lopen.

Cruciale 42 ronden
Iedereen behalve Mark Webber keek reikhalzend uit naar ronde 42, de benodigde driekwart van de race voor de volle pond qua punten. Die grens wordt bereikt voor het donker wordt en dus lijken Vettel en Alonso af te stevenen op de leiding in het kampioenschap. Nu dit belangrijke punt is bereikt is vooral Vettel er alles aan gelegen om snel klaar te zijn, dus het is geen wonder dat hij nu meteen begint te klagen dat het toch wel erg donker begint te worden. Hamilton zal er waarschijnlijk weer anders over denken.

Alonso zet druk
Met nog elf ronden te gaan maakt Sebastian Vettel een klein foutje en dit is voor Fernando Alonso het startsein om de druk op Vettel te verhogen. Het gat is nog een seconde en op het spel is de leiding in het kampioenschap.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet