Toerwagen Diesel Cup

TDC: Van der Ende en Van Genderen winnen hoofdrace

480_tdc_r1_ab

Ricardo van der Ende en Wim van Genderen (BMW 123d) hebben tijdens de Formido Finaleraces op Circuit Park Zandvoort de hoofdrace van de Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup gewonnen. Het duo pakte met een marginale voorsprong van 0,084 seconde de zege, voor de equipe Christiaan Frankenhout / Peter Kox (BMW 123d coupé). Dankzij zijn derde plaats liep Jeroen Dik (Volkswagen Golf 6) in op koplopers Ronald Morien en Dennis de Groot (Volkswagen Golf 5) die vanaf de 22e startplek zich indrukwekkend naar de vierde positie reden.

Tekst en foto's: PR

Opnieuw bleek de Volvo C30 D5 in de kwalificatie snel, waardoor Marcel Roeleveld van pole position mocht vertrekken. Bij de start ging het echter al mis. De Volvo kwam na een paar meter tot stilstand en moest uiteindelijk van de startgrid gesleept worden. Dit zorgde voor een kortstondige safety car-situatie. Gelegenheidsequipe Christiaan Frankenhout en kersverse ADAC GT Masters-kampioen Peter Kox nam dankbaar de koppositie over.

480_tdc_r1_a

Na de herstart won damesequipe Gaby Uljee en Liesette Braams een plaats ten koste van Jeroen Dik die het rappe tempo aan kop net niet kon bijhouden. Terwijl ook het duo Van der Ende / Van Genderen een weg langs Dik vond, moest de titelkandidaat even later vol in de verdediging voor het tweetal Morien / De Groot. “Het verbaasde me hoe snel Ronald naar voren reed”, zei Dik. “Hij drong flink aan en ik weet dat je hem geen meter hoeft te geven, want dan probeert hij gelijk zijn auto er naast te zetten. Hij durft snel iets te doen.”

Aan kop vochten Kox, Uljee en Van der Ende om de leidende positie, maar tot aan de verplichte pitstop bleef de volgorde ongewijzigd. “Ik heb een heel leuke race gehad met Gaby”, reageerde Van der Ende. “Maar haar auto heeft een hogere topsnelheid. Over het totale rondje was ik sneller, maar op de rechte stukken pakte Gaby een meter of tien. Ik kon wel iets later remmen, maar even uitremmen was moeilijk.”

Na de pitstops voerde de damesequipe kortstondig het veld aan, maar in gevecht met Frankenhout / Kox en het duo Van der Ende en Van Genderen verloor Liesette Braams twee posities. In de eindfase kwam ook Dik dichterbij en verschalkte Braams een kwartier voor het eind. De equipe met de BMW 123d coupé van Frankenhout en Kox leek als eerste te worden afgevlagd. Maar Frankenhout gaf in de laatste meters de zege weg aan Wim van Genderen en Ricardo van de Ende. “De auto was heel erg goed”, vond Van Genderen, die dit seizoen ook enkele races in de Dutch Supercar Challenge reed. “Ik werd gebeld of ik dit weekeinde wilde rijden en zei direct ja, want ik wist dat Ricardo en ik een sterk duo zouden vormen.”

Het lukte Jeroen Dik om alsnog ruim vijf seconden voor Ronald Morien en Dennis de Groot te eindigen. Hierdoor reduceerde hij zijn achterstand in het kampioenschap. “Het gaat morgen erg spannend worden”, voorspelde Dik.

De beslissing in de Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup valt morgen in de sprintrace, tijdens het vervolg van de Formido Finaleraces, op Circuit Park Zandvoort.

Uitslag Formido Finaleraces 2010
Race 1 Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup:

1 Eq. v.d. Ende / van Genderen, BMW 123d, 47 ronden in 1:41:09,320 (125,207 km/u),
2 Eq. Frankenhout / Kox, BMW 123d coupé, op 0,084,
3 Jeroen Dik, Volkswagen Golf 6, op 7,890,
4 Eq. Morien / de Groot, Volkswagen Golf 5, op 13,653,
5 Eq. Luc Braams / D. Huisman, BMW 123d, op 14,268,
6 Eq. Uljee / Liesette Braams, BMW 123d, op 26,904,
7 Eq. de Kleijn / Cornelissen, BMW 123d, op 37,919,
8 Eq. Smeijsters / Gras, Seat Ibiza Cupra, op 38,988,
9 Eq. v.d. Kolk / J. Bleekemolen, BMW 120d, op 43,820,
10 Eq. M. Bleekemolen / v.d. Laar, BMW 320d, op 1:17,337,
11 Eq. Bol / van Voskuijlen, BMW 120d, op 1:28,112,
12 Eq. van Os / Bouhuys, BMW 320d, op 1:38,377,
13 Eq. Brenger / Bleekemolen, BMW 123d, op 1:41,453,
14 Eq. Severs / Ruitenbeek, BMW 123d, op 1:45,824,
15 Eq. Emons / Wilschut, BMW 120d, op 1 ronde,
16 Eq.van Rijswick / l'Ortye, BMW 120d, 1 ronde,
17 Eq. v Dijk / Molenaar, BMW 120d, op 1 ronde,
18 Eq. van Leen / Swart, BMW 120d, op 1 ronde,
19 Martin + Cynthia Boezaart, BMW 120d, op 4 ronden.

Niet geklasseerd:
Eq. Timmer / Lakerveld, Seat Ibiza Cupra, op 42 ronden,
Marcel Roeleveld, Volvo C30 D5, niet gestart,
Eq. Kleyheeg / van der Vossen, BMW 120d, niet gestart.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet