Belcar

Persbericht: Belcar Slechts drie punten verschil tussen de eerste drie

Na twee zeges van de Porsche van Maxime Soulet en Marc Goossens in het begin van het seizoen, reageerde Audi perfect met twee overwinningen voor Anthony Kumpen en Greg Franchi in Francorchamps. Twee-twee, de bal terug in het midden. De R8's van WRT hebben mathematisch wel een licht voordeel dankzij de regelmaat van Bert Longin en François Verbist, die een punt voorsprong hebben op hun teamgenoten en drie punten op de combinatie van Prospeed. Wie zal dit weekend, na de race van 125' in Zolder, de beste uitgangspositie hebben voor de finale tijdens de 10 Uren? Spanning verzekerd...

Tekst en Foto PR

belcar-2010-preview-zolder-porsche-goossens-soulet


Na drie opeenvolgende optredens in de Ardennen, keert het Belcar Endurance Championship 2010 terug naar het Limburgse Zolder, waar het allemaal begon. Op dit circuit won de Prospeed Porsche 911 GT3-R van Maxime Soulet en Marc Goossens in april de eerste wedstrijd van het kampioenschap. Maar, sindsdien is er veel water naar de zee gestroomd en werden de radiatoren van de Audi's R8 LMS WRT door de FIA niet langer begrensd. Het belooft dus een erg spannende strijd te worden tussen de drie titelkandidaten.

Het duo Kumpen-Franchi (57 punten), de winnaars van de laatste twee confrontaties in Spa, zal een derde zege trachten te scoren om de leiding in het kampioenschap over te nemen. Die koppositie willen hun teamgenoten en rivalen Bert Longin en François Verbist (58) natuurlijk behouden. De leiders, die na een sprint van 4 uur met enkele seconden verschil de duimen moesten leggen, weten dat regelmaat beloond wordt. Maar, ze hebben ook de ambitie (en het potentieel...) om een eerste gezamenlijke zege te behalen voor Audi. De enige richtlijn van teambaas Vincent Vosse voor zijn vier piloten: rij elkaar niet van de baan. Ze zullen de mechanisme ook wat meer moeten sparen, want die ziet meer af op het Limburgse circuit door de chicanes en de vele bochten. Een groot verschil met de snelle, lange bochten en boulevards in de Ardennen.

Ondanks de twee recente nederlagen, geeft men zich bij Porsche zeker nog niet gewonnen. Als de verhoudingen niet gewijzigd zijn sinds de Francorchampagne, dan zal de 911 van Goossens-Soulet (55 punten) niet ver achter - of voor - de Audi's zitten: « We beleefden een moeilijk weekend tijdens de vorige meeting, maar men mag niet vergeten dat onze wagen serieus beschadigd werd in de kwalificaties en dat we alles heel snel moesten herstellen, » vertelt Rudi Penders, de baas van Prospeed. « We werden bovendien bestraft met een Drive Through in het begin van de race voor Maxime en door een slecht eerste setje banden. Vervolgens draaiden we de tijden van de leiders. We reden trouwens de snelste ronde in de race. » De Audi's en de Porsches (laten we de tweede auto van de jongeren Ruben Maes en Enzo Ide niet vergeten) zijn aan elkaar gewaagd op een ronde, maar de bandenslijtage en de strategie (met twee verplichte pitstops) kan beslissend zijn.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet