Advertorials

ADVERTORIAL: Peter Achterberg nog lang niet klaar met autosport: ‘In 2011 kampioen TDC’


tdc_1

Toerwagen Diesel Cup
Na sterke resultaten met John de Vos en Loek Bodelier in de Renault Mégane en Boy Zentvelt in de Alfa’s, wisten Renate en Bertus Sanders de snelheid te vinden in de Toyota Starlet en Renault Clio. Ook Jaap van den Ende ging met de Starlet als een speer. Waarna Peter Achterberg zich richtte op BMW’s. "Ik was één van de initiatiefnemers van de Toerwagen Diesel Cup, waarin meerdere merken sinds 2008 tegen elkaar dieselen. Ik heb in die beginperiode alle deelnemende BMW’s van de 1-serie ontwikkeld en gebouwd. Marc Koster en Bertus Sanders waren dat eerste jaar de oppermachtige kampioen in een snelle BMW 123d.’’

Zaak verkocht
Inmiddels had Achterberg in januari 2006 de naam Achterberg Autosport verkocht aan de Sanders Groep. "Ik ben vervolgens wel in dienst gebleven en heb voor hem gewerkt. Met o.a. de TDC-titel van 2008 als resultaat. Totdat de zaak in juni 2009 aan Marcel Nooren is verkocht en ik ineens op straat stond’’, vertelt Achterberg. "Maar nadat ik als motorsport man in hart en nieren twee maanden zonder mijn geliefde auto’s thuis zat, begon het enorm te knagen. Vervolgens heb ik najaar 2009 besloten toch weer voor mezelf te beginnen.’’

De 3-serie
Achterberg had echter niet meer het recht om binnen de TDC de BMW’s uit de 1-serie te supplien. "Ik heb vervolgens besloten om me te richten op de BMW 3-serie. Ik bouw die nu voor de TDC. Tijdens de Pinksterraces heeft deze BMW 320d Coupé zijn debuut gemaakt in het Dutch Power Pack. Michael Bleekemolen vormt met Ronald van de Laar (zie foto boven) één team.''

tdc_3
"Terwijl de andere BMW 320d Coupé bestuurd wordt door Kees Bouhuys en Henry van Os.’’

204 vs 240 pk
Het opvallende aan de BMW 320d Coupé is dat ie ‘slechts’ 204 pk heeft. "De overige TDC-wagens hebben er 240 ‘’, zegt Achterberg. "Hij ligt echter zo goed op de weg, heeft zo’n perfecte stroomlijn en rijdt zo lekker door de bochten, dat de auto zeker meekan in het veld. Dat hebben Jaap van Lagen en Sebastiaan Bleekemolen dit seizoen al aangetoond. Zij reden een keer een gastrace met de door mij gebouwde BMW en deden echt mee om de zege. Uiteindelijk werden ze tweede.’’

Gaan voor het beste
"Natuurlijk ben ik daar trots op’’, vervolgt Achterberg. "Ik wil zeker geen kapsones hebben. Maar overal waar ik meedoe, word ik kampioen. Volgend jaar wordt dat ook mijn doel in de TDC. Ik ben bezig om een trailer te kopen en wil graag drie TDC-BMW’s gaan runnen. Ik ben 62 jaar, bijna 63. Toch denk ik er dus weer hard over om dus weer flink te investeren in de autosport. Ik ben gewoon dol op de racerij en dit werk. Ik kan niet zonder. Ja, ik ben zeker al bezig met coureurs. Met een Engelsman die internationaal racet met een BMW en zijn beoogde racepartner, een bekende Nederlandse coureur, ben ik al bijna rond.’’

Kanon
Bovendien richt Peter Achterberg zich voor komend seizoen ook op de Dutch Supercar Challenge. "Ik bouw een BMW 335d. Dat is echt een kanon’’, zegt Achterberg. "Die auto heeft 6 cilinders, 360 paardenkrachten en een koppel van 720. Dat is gigantisch voor een diesel.’’

De beste service
Zelf heeft Achterberg altijd gekart. Bovendien test hij veel met zijn wagens op de circuits. Maar zelf competitief aan wedstrijden meedoen, daar kiest hij niet voor. "Ik wil al mijn coureurs de 100 procent service geven die ze verdienen. Dat kan ik niet als ik ook zelf actief ga racen’’, besluit Achterberg. "Ik wil zorgen dat mijn auto nét dat beetje beter geprepareerd is dan bij de concurrent. Daar ga ik voor!’’
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet