Sportscars

Sportscars: Dubbelzege Peugeot in ALMS, Jeroen Bleekemolen GTC-kampioen

De derde grote Amerikaanse lange-afstandsklassieker, de tien-uursrace “Petit Le Mans” op het prachtige circuit van Road Atlanta in de staat Georgia, heeft een dubbelzege opgeleverd voor Peugeot, dat eerder dit jaar al een dubbelzege behaalde tijdens één van de andere klassiekers, de 12 Uur van Sebring. In de “Petit Le Mans”-race ging de overwinning naar Franck Montagny, Stéphane Sarrazin en Pedro Lamy, die werden gevolgd door hun teamgenoten Anthony Davidson, Marc Gené en Alexander Wurz. Goed Nederlands nieuws is het feit dat Jeroen Bleekemolen en zijn Amerikaanse teamgenoot Tim Pappas de kampioenstitel in de GTC-klasse van de American Le Mans Series gewonnen hebben. Tijdens de finale kreeg het duo versterking van Sebastiaan Bleekemolen. Een probleem met de computer van het motormanagement in de slotfase van de race weerhield het team van de overwinning in de klasse, maar de tweede plaats op Road Atlanta was voor Pappas en Jeroen Bleekemolen genoeg om de kampioenstitel voor zich op te eisen.
101002_alms_petit_bleekemolen

Tekst: René de Boer
Foto's: PR


Natuurlijk ging de meeste aandacht uit naar de strijd tussen de twee fabrieksteams van Audi en Peugeot, die elk twee van hun diesel-sportwagens hadden afgevaardigd. Het was voor het eerst dit jaar dat de beide Europese merken op Amerikaanse bodem tegen elkaar aantraden, want in Sebring had Audi in maart van dit jaar verstek laten gaan. Het Beierse merk zinde op revanche na de nederlaag tegen de Fransen, enkele weken geleden tijdens de 1000-kilometerrace van Silverstone, de eerste wedstrijd van de nieuwe Intercontinental Le Mans Cup, die nu op Road Atlanta werd voortgezet. Vorig jaar al behaalde Peugeot de zege op het circuit, dat eigendom is van Dr. Don Panoz, al kon toen vanwege enorme regenval niet de volledige raceafstand worden gereden. “We wisten eigenlijk wel dat we vorig jaar al de snelsten waren, maar we konden het toen vanwege de slechte omstandigheden niet laten zien”, zei Peugeot-coureur Stéphane Sarrazin. “Dit keer wilden we met hetzelfde team en dezelfde auto opnieuw onze kwaliteiten bewijzen.”

Snelheid tekort
Dat deed het Peugeot-team zonder enig probleem, en het is inmiddels meer dan duidelijk dat Audi ten opzichte van Peugeot qua snelheid duidelijk tekort komt. Dat bleek al in Spa, dat bleek in Le Mans, waar Audi alleen maar won doordat Peugeot technische problemen kende, dat bleek in Silverstone en dat bleek dus andermaal in Road Atlanta, waar Peugeot in de kwalificatie al het snelst was en uiteindelijk ook met de overwinning aan de haal ging. Weliswaar kon Audi het tempo in de race beter bijhouden dan in de kwalificatie, maar je hoeft geen helderziende te zijn om te begrijpen dat men in het Audi-kamp reikhalzend uitkijkt naar de komst van de nieuwe R18, die volgend jaar zijn debuut moet maken.

Lotterer opnieuw in de fout

De fabrieks-Audi met het team Marcel Fässler, André Lotterer en Benoit Treluyer verloor in de beginfase al wat tijd vanwege een klein foutje van Fässler en was na ongeveer een derde van de race definitief kansloos, nadat André Lotterer bij het inhalen van een LMP2-auto te hard over een kerbstone reed en daarmee voor de nodige beschadigingen zorgde. Het is niet de eerste fout van de Duitser met Belgische wortels: in Spa ging hij in de opwarmronde al in de rondte en op Le Mans reed hij tijdens de race rechtdoor de banden in. Dat er in het officiële persbericht van Audi van een “zwaarwegende fout” wordt gesproken, zou er wellicht op kunnen duiden dat de verbintenis met Lotterer aan het eind van dit jaar niet wordt voortgezet, al is dat natuurlijk pure speculatie. We kennen nog wel een Nederlander die ook snel kan rijden met een Audi-sportwagen. Misschien een idee voor volgend jaar…

Bizar balaclava-incident

Nadat de tweede Audi kansloos was voor de overwinning, ging de strijd om de zege tussen de andere Audi met Capello, Kristensen en McNish en de beide Peugeots. De beslissing viel uiteindelijk op een zeer merkwaardige wijze: Capello moest om 17.51 uur een keer extra de pits in, omdat de padding aan de binnenkant van zijn helm was losgeraakt en daardoor zijn brandvrije muts voor zijn ogen werd geduwd. Daardoor kon Capello niets meer zien en moest hij stoppen om het euvel te laten verhelpen. Zo kwamen de beide Peugeots op de plaatsen één en twee en konden ze uiteindelijk de overwinning veiligstellen.

Spannende beslissing in GT2, Jeroen Bleekemolen pakt GTC-titel

Terwijl het Highcroft-team met David Brabham, Simon Pagenaud en Marino Franchitti onbedreigd met de LMP2-overwinning aan de haal ging, werd de strijd in de GT2-klasse pas in de laatste ronde beslist, toen Toni Vilander en Gianmaria Bruni met de Risi-Ferrari aan de leiding rijdend zonder brandstof kwamen te staan. Daarmee ging de GT2-zege naar de fabrieks-Corvette van Oliver Gavin, Jan Magnussen en Emmanuel Collard. Porsche-fabrieksrijders Timo Bernhard en Romain Dumas en de door Audi uitgeleende Mike Rockenfeller eindigden met de Porsche 911 GT3 R Hybrid keurig als 18e. Tim Pappas, Jeroen Bleekemolen en Sebastiaan Bleekemolen hadden zoals gemeld genoeg aan de tweede plaats in de GTC-klasse om de ALMS-kampioenstitel veilig te stellen.

Uitslag:

1. Lamy/Montagny/Sarrazin, Peugeot 908 HDi-FAP, 9.10.43,451
2. Gené/Wurz/Davidson, Peugeot 908 HDi-FAP, op 1.01,681
3. Capello/Kristensen/McNish, Audi R15 TDI, op 2 ronden
4. Brabham/Pagenaud/M. Franchitti, HPD, op 11 ronden (1e LMP2)
10. Gavin/Magnussen/Collard, Chevrolet Corvette, op 39 ronden (1e GT2)


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet