Supercar Challenge

DSC: Cor Euser winnaar enerverende eerste race op Spa-Francorchamps

101002_Euser

De ervaren Cor Euser heeft de eerste race van de Dutch Supercar Challenge tijdens het Spa Racing Festival op zijn naam geschreven. In een race die bol stond van de actie won de Marcos-coureur uiteindelijk het felle gevecht met Robert de Graaff, die zijn terugkeer in de klasse met een podium bezegelde. Derde eindigden Eddy Renard en Henri Moser, nadat Peter Versluis een tijdstraf van 20 seconden kreeg omdat hij te laat zijn verplichte pitstop maakte. In de Supersport I-divisie ging de overwinning naar Harry Stoeltie, die in de slotfase nog net Kees Kreijne achter zich kon houden. Diederik Sijthoff won in de Supersport II-divisie, terwijl Bert van der Zweerde na een flinke inhaalrace de overwinning binnenhaalde in de Sport-divisie.

Tekst en foto's: PR

Voorafgaand aan de start van de race was het zeer hectisch. Door de opdrogende baan bleek de bandenkeuze voor velen lastig. Sommige coureurs kozen voor regenbanden, anderen voor intermediates en weer anderen kozen voor een combinatie van slicks en intermediates. Het zorgde er onder andere voor dat Berry van Elk vanuit de pitstraat moest starten en dat Nicky Pastorelli, die samen met Danny Werkmann reed, meteen na de start een drive-through kreeg omdat hij door het rode licht van de pitstraat was gereden.
Bij de start van de race doken er meteen een paar coureurs naar voren. René Snel, gestart op de vierde positie, pakte in de eerste ronde al de eerste plaats en kreeg achter zich aan de Engelsman Glynn Geddie. Alex van ’t Hoff was echter ontketend en begon al snel bij de twee koplopers aan te dringen.

101002_Renard

Net nadat Alex van ’t Hoff de eerste positie had veroverd ging het fout bij een paar andere coureurs. In Eau Rouge verloor John van der Voort de controle over zijn BMW waarna hij de vangrail toucheerde. In dezelfde ronde spinde Roger Grouwels met de Corvette C5.R GT1, waarna ook Eddy Renard met de Aston Martin DBRS9 GT3 in dezelfde bocht spinde. “Ik wilde na Bruxelles Cor langs de binnenkant inhalen. Ik probeerde er binnendoor voorbij te gaan, maar omdat dat niet helemaal lukte wilde ik hem bij het uitaccelereren verslaan. Ik ging daarbij te snel op het gas waardoor ik spinde. Het was zonde, want ik denk dat ik ondanks mijn mindere kwalificatie misschien wel op het podium had kunnen eindigen vandaag”, aldus Grouwels na afloop, die meteen na de race al klaarstond om nieuwe onderdelen te gaan halen voor zijn auto. “De Corvette heeft wat schrammetjes opgelopen, waardoor we wat nieuwe onderdelen nodig hebben. Maar morgen zijn we er weer bij!”
De Corvette en de Aston Martin konden hun weg vervolgen, maar de bolide van John van der Voort moest weggesleept worden waardoor de safetycar de baan opkwam.

Na de herstart slaagde René Snel er weer in om voorbij te gaan aan Alex van ’t Hoff. Daarachter kwamen Cor Euser en Robert de Graaff snel opstomen. Euser ging snel voorbij aan Abresch, Versluis, Alex van ’t Hoff en uiteindelijk ook René Snel waardoor hij voor de pitstops al de eerste plaats pakte. In het kielzog van Cor Euser reed Robert de Graaff naar de derde positie.

101002_Robert_de_Graaff

Na de pitstops was Robert de Graaff op de eerste positie komen te liggen, omdat hij langer was doorgereden dan de rest en op een vrije baan snelle rondetijden had kunnen noteren. Cor Euser lag echter binnen tien seconden van de Graaff en liep per ronde een seconde in. In de achttiende ronde ontvouwde zich dan ook een spannend gevecht tussen De Graaff en Euser, wat Euser in zijn voordeel besliste door De Graaff bij La Source uit te remmen.
De derde positie leek naar Peter Versluis te gaan, maar hier stak de wedstrijdleiding na afloop een stokje voor. Omdat Versluis zijn verplichte pitstop te laat maakte kreeg hij twintig strafseconden aan zijn broek waardoor hij terugviel tot de vierde positie, achter het duo Renard/Moser, die een zeer sterk tweede deel van de race reden. Alex van ’t Hoff eindigde op de vijfde positie.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet