Supercar Challenge

DSC: Cor Euser pakt pole op opdrogend Spa-Francorchamps

1_cor_euser

Het weekend op Spa Francorchamps begon voor de Dutch Supercar Challenge op vrijdag droog, maar daar kwam in de nacht van vrijdag op zaterdag verandering in. De Ardennen werden geteisterd door hevige regenbuien, waardoor de baan op zaterdagmorgen zeer nat was. Ondanks dat het niet meer regende kozen de meeste coureurs dan ook voor volle regenbanden. Naarmate de sessie vorderde en de baan droger werd kozen meer en meer coureurs voor intermediates, wat uiteindelijk ook de beste keuze bleek te zijn.

Tekst en foto's: PR

Cor Euser bleek aan het einde van de sessie de snelste man. De Marcos-coureur was met een tijd van 2:46.966 nipt sneller dan Robert de Graaff in de ETEC-Viper, die een tijd van 2:47.163 reed. De pole van Euser mag opmerkelijk worden genoemd, omdat de LM600 van Euser last heeft van elektronische problemen. Euser moest na zijn snelle ronde dan ook de Marcos in het gras parkeren, met een code rood tot gevolg. Toch werkten de technische problemen Euser in het voordeel, omdat door deze code rood de sessie twee minuten eerder werd afgevlagd.

Verschillende coureurs hadden moeite met de listige omstandigheden. Zo zorgde Berry van Elk voor een code rood nadat hij met zijn Mosler in de grindbak was beland. Van Elk kon nadat hij uit de grindbak was getrokken wel zijn weg vervolgen en noteerde daarna de zevende tijd. Alex van ’t Hoff bleek uiteindelijk de snelste Mosler-coureur. Hij pakte met een tijd van 2:51.099 de vijfde positie. Daarmee start Van ’t Hoff vijf plekken voor Peter Versluis, die vanaf de tiende plaats mag gaan starten. Van ’t Hoff heeft dus de aanval geopend op kampioenschapleider Versluis, die alle zeilen bij moet gaan zetten om zijn voorsprong in het kampioenschap te behouden. Voor René Wijnen en Pieter Dubois verliep de vuurdoop van hun KEMBIT Mosler in de kwalificatie lastig. De bolide had te kampen met een kapotte stuurbekrachtiging, een probleem dat in de race voor nog meer problemen kan gaan zorgen.

2_jaap_van_lagen

In de Supersport I-divisie was de strijd om de pole position zeer spannend. De top vijf zat in de kwalificatie binnen de twee seconden, wat onder deze omstandigheden als klein mag worden beschouwd. Jaap van Lagen en Wolf Nathan pakten net voor Henk Thuis de pole position weg, maar het verschil bedroeg maar 0,1 seconde. De equipes van Carworld Motorsport, Ertan/Dubois en Frijns/Frijns, eindigden op de posities drie en vier.

3_eugene_jansen

Eugène Janssen en André de Vries hebben het team van ALBI-Engineering in de kwalificatie loon naar werken gegeven. Dit team bouwde voor Eugène Janssen na de Truck GP op Zolder namelijk een geheel nieuwe BMW Z4 M Coupé op. Het duo reed met deze bolide meteen naar de snelste tijd in de Supersport II-divisie. Daarachter zijn Robin en Ferry Monster, Pieter van Soelen en Luc de Cock terug te vinden op de posities twee, drie en vier.

4_john_vd_voort

De technische problemen die John van der Voort en Peter Claassen tijdens de vrijdagtrainingen hadden leken in de kwalificatie opgelost. Het duo noteerde een tijd van 3:03.543, waarmee zij nipt sneller waren dan Tom en James Webb. Daarachter waren de twee grootste strijders om het kampioenschap terug te vinden. Richard van den Bos en Bert van der Zweerde noteerden namelijk de derde tijd, voor Koen Bogaerts en Mark van der Aa op positie vier. Opvallend was ook de prestatie van Peter en Nico van Vliet. Zij pakten de vijfde positie, vlak voor Rob Nieman.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet