Toerwagen Diesel Cup

TDC: Jeroen Dik profiteert maximaal in sprintrace

480_tdc_start_zondag

Jeroen Dik heeft zijn kansen op de titel in de Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup vergroot door tijdens de Wijzonol Trophy na de hoofdrace op zaterdag ook de sprintrace te winnen. Op Circuit Park Zandvoort pakte hij met de Volkswagen Golf 6 twintig punten terwijl kampioenschapleiders Ronald Morien en Dennis de Groot (Volkswagen Golf 5) als dertiende eindigden. Het podium werd na een heftig slotstuk gecompleteerd door Marcel Roeleveld (Volvo C30 D5) en het duo Jeroen Bleekemolen en Henry Zumbrink (BMW 120d).

Tekst en foto: PR

Christiaan Frankenhout mocht met de BMW 123d coupé de sprintrace vanaf pole position vertrekken. Dit omdat hij samen met teamgenoot Jacky van der Ende op zaterdag als eerste de finishvlag zag. Omdat de auto nog niet gehomologeerd was, en als test mee reed, nam het duo buiten mededinging deel. Tijdens de rollende start behield Frankenhout gemakkelijk de leiding in de wedstrijd en liep hij per ronde enkele tienden van een seconde uit op Jeroen Dik. “Met deze koele temperaturen duurt het een ronde of zes voordat de banden goed op temperatuur zijn. Vanaf dat moment ging het beter en kon ik aansluiting vinden”, legde Dik uit.

Het duo Bleekemolen en Zumbrink reed op de derde plaats maar moest fors in de verdediging. Roeleveld had namelijk twee posities goed gemaakt en zocht een weg langs de equipe, die tevens actief is in het HTC Dutch GT4. Dit gevecht kreeg na de verplichte pitstop een vervolg. Op dat moment was de inzet de leiding in de wedstrijd omdat Dik en het tweetal Frankenhout en Van der Ende langer in de pitstraat stil stonden. Met nog zeven minuten te gaan kwam het viertal bij elkaar.

“We stonden langer in de pitstraat, mede doordat de communicatieapparatuur niet goed werkte. We kwamen zodoende als derde terug op de baan en na een paar ronden zat ik bij de kop. Maar door het gevecht dat ontstond kwam Jeroen Dik ook snel dichterbij”, vertelde Jacky van der Ende. “Daarna hebben we er een mooie show van gemaakt.”

Van der Ende vond een weg langs zijn tegenstanders en verdedigde zijn koppositie tot aan de finish. Omdat de gloednieuwe BMW nog niet goedgekeurd was, ging de overwinning en de bijbehorende twintig punten naar Jeroen Dik die minder dan een tiende van een seconde voor de Volvo van Roeleveld eindigde. “Dit was een geweldige wedstrijd, echt super”, vertelde Roeleveld die zijn teamgenoot Bas Baars wegens ziekte moest missen. “Mijn ABS viel na zeven ronden uit, dus ik kon moeilijk pushen en aanvallen. Ook wilde ik het risico niet nemen dat ik iemand zou raken. Het probleem was niet bevorderlijk voor de snelheid, maar wel leuk. Ik heb een mooie strijd geleverd en door de afwezigheid van mijn ABS leek het soms op rally rijden. Echt heel gaaf.”

Door de overwinning van Dik en de dertiende plaats van klassementleiders Ronald Morien en Dennis de Groot, heeft Dik zijn achterstand in het kampioenschap verkleind tot slechts zes punten. “Ik heb met Jacky en Marcel op het eind een super leuk gevecht gehad”, zei Jeroen Dik. “Dit was absoluut weer een geweldige race en ik heb goede zaken gedaan in het kampioenschap.”

De laatste twee wedstrijden van de Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup worden in het weekend van 9 en 10 oktober verreden tijdens de Formido Finaleraces op Circuit Park Zandvoort.

Uitslag Wijzonol Trophy 2010
Race 2 Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup:

1. Eq. Frankenhout / J. v.d. Ende, BMW 123d coupé, 23 ronden in 51 min 49,214 (115,044 km/u),
2. Jeroen Dik, Volkswagen Golf 6, op 0,237,
3. Marcel Roeleveld, Volvo C30 D5, op 0,325,
4. Eq. J. Bleekemolen / Zumbrink, BMW 120d, op 8,598,
5. Eq. de Kleijn / Cornelissen, BMW 120d, op 16,606,
6. Eq. v.d Laar / M. Bleekemolen, BMW 120d, op 17,059,
7. Eq. Swart / van Leen, BMW 320d, op 17,742,
8. Eq. D. Huisman / Luc Braams, BMW 123d, op 20,241,
9. Eq. Smeijsters / Gras, Seat Ibiza Cupra, op 27,179,
10. Eq. Liesette Braams / Uljee, BMW 123d, op 41,449,
11. Nick Bleekemolen, BMW 123d, op 53,208,
12. Eq. Ruitenbeek / Severs, BMW 123d, op 55,528,
13. Eq. Morien / de Groot, Volkswagen Golf 5, op 1:25,769,
14. Eq. Verbeeck / Koster, BMW 120d, op 1:27,793,
15. Marin + Cynthia Boezaart, BMW 120d, op 1:36,271,
16. Eq. Bol / van Voskuijlen, BMW 120d, op 1:47,775,
17. Eq. Emons / Wilschut, BMW 120d, op 2:00,183,
18. Eq. van Rijswick / l’Ortye, BMW 120d, op 1 ronde,
19. Eq. Brunsveld / Lakersveld, Seat Ibiza Cupra, op 2 ronden.

Niet geklasseerd:
Fabio Galante, BMW 120d, op 7 ronden,
Eq. Nooren / R. v.d. Ende, BMW 123d, op 12 ronden.

Stand na 12 van 14 races:
1. Eq. Morien / de Groot, 148 punten,
2. Jeroen Dik, 142,
3. Jeroen Bleekemolen, 113,
4. Eq. Swart / van Leen, 112,
5. Eq. de Kleijn / Cornelissen, 110.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet