Toerwagen Diesel Cup

TDC: Jeroen Dik nadert klassementaanvoerders na overwinning

480_tdc_r1

Jeroen Dik heeft tijdens de Wijzonol Trophy op Circuit Park Zandvoort de hoofdrace van de Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup gewonnen. Doordat zijn grootste rivalen met elkaar in aanraking kwamen, deed de rijder met de Volkswagen Golf 6 goede zaken in het kampioenschap. Het podium werd gecompleteerd door equipe Jeroen Bleekemolen en Henry Zumbrink en het duo Ron Swart en Marcel van Leen (beide BMW 120d).

Marcel Roeleveld kende met de Volvo C30 D5 een slechte start vanaf pole position en zag meerdere rijders aan zich voorbij komen. Maar zoals gewoonlijk was ook nu de Volvo erg snel in de beginfase van de wedstrijd en heroverde in korte tijd de koppositie. Terwijl het vanaf plaats drie gestarte duo Ron Swart en Marcel van Leen (BMW 120d) tijdelijk terrein moest prijsgeven, stootten Dik en Bleekemolen door naar plaats twee en drie.

De wedstrijd werd geneutraliseerd toen Henry van Os de controle over zijn BMW 320d verloor en met de voorkant tegen de bandenmuur van de Kumhobocht eindigde. Het duurde enkele ronden voordat de auto van het circuit was weggehaald en de race kon worden hervat. Na de herstart sloeg Roeleveld een gaatje naar Dik, terwijl om plaats drie hard gevochten werd. Bleekemolen was in gevecht met Jacky van der Ende (BMW 123d coupe) en Gaby Uljee (BMW 123d). Deze strijd kreeg een andere wending toen Uljee met een gebroken voorwielophanging moest afhaken en de pitstraat voor de verplichte pitstop werd geopend.

Nadat de verplichte pitstop door de equipes waren ingelost, was de Volvo van Marcel Roeleveld en Bas Baars uit de kop verdwenen en voerde de BMW 120d van Jeroen Bleekmolen en Henry Zumbrink het veld aan. Zumbrink werd onder druk gezet door Christiaan Frankenhout die samen met Jacky van der Ende buiten mededinging deelnam met een BMW 123d coupé. Deze gloednieuwe bolide voerde uiteindelijk lange tijd het veld aan en werd enkel bedreigd door Jeroen Dik. Dik kwam er kortstondig voorbij, maar gaf zich uiteindelijk gewonnen. “Met Christiaan was het flink knokken, terwijl ik niet eens wist dat hij en Jacky buiten mededinging reden”, vertelde Dik met een grote grijns op zijn gezicht. “Maar toen ik hoorde dat mijn beide rivalen voor het kampioenschap elkaar hadden geraakt, wilde ik geen overbodige risico meer nemen en bleef ik er achter.”

Diks rivalen De Groot (Volkswagen Golf 5) en Van der Ende (BMW 123d) waren het grootste gedeelte van de wedstrijd met elkaar in gevecht, maar het eindigde voortijdig in tranen toen zij elkaar in de S-bocht raakten. De Groot moest in de pitstraat zijn voorbumper onder de auto vandaan laten halen, terwijl bij Van der Ende het rechter voorwiel scheef onder de auto stond. Een goede klassering was daardoor verkeken.

Uiteindelijk kwam de equipe van Van der Ende en Frankenhout als eerste over de finish, maar omdat zij buiten mededinging deelnamen, hun BMW 123d voldeed nog niet aan de vereisten voor deelname aan de TDC, ging de overwinning naar Jeroen Dik. Als tweede eindigde het duo Bleekemolen en Zumbrink. Bleekemolen: “Racen blijft leuk met de diesels. Ik heb met Jacky nog een mooi gevecht gehad. Hij had meer vermogen en was sneller, maar toch hebben we ronden lang geknokt. Morgen tijdens de sprintrace liggen er nog kansen en hopelijk kunnen we opnieuw iets leuks doen.”

Het tweetal Ron Swart en Marcel van Leen reed met de BMW 120d een prima race en scoorde haar tweede podiumplaats van het seizoen. “Een aantal ging ons voorbij, maar ik wist dat als we er achter zouden blijven hangen dat er dan niets aan de hand zou zijn”, vertelde Swart naderhand, die wist dat de coureurs uit de kop van het kampioenschap bij de verplichte pitstop langer moesten stilstaan. “Daarna was het een kwestie van hard rijden en punten pakken.”

Morgen wordt de vijftig minuten durende sprintrace gereden, tijdens het vervolg van de Wijzonol Trophy op Circuit Park Zandvoort.

Uitslag Wijzonol Trophy 2010
Race 1 Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup:

1. Eq. J. v.d. Ende / Frankenhout, BMW 123d coupe, 43 ronden in 1 uur 40 min 18,435 (111,115 km/u),
2. Jeroen Dik, Volkswagen Golf 6, op 0,250,
3. Eq. J. Bleekemolen / Zumbrink, BMW 120d, op 29,835,
4. Eq. Swart / van Leen, BMW 120d, op 42,215,
5. Eq. Luc Braams / D. Huisman, BMW 123d, op 44,721,
6. Eq. Roeleveld / Baars, Volvo C30 D5, op 50,564,
7. Eq. Gras / Smeijsters, Seat Ibiza Cupra, op 59,077,
8. Eq. de Kleijn / Cornelissen, BMW 120d, op 1:38,036,
9. Eq. Brenger / N. Bleekemolen, BMW 123d, op 1:39,550,
10. Eq. M. Bleekemolen / v.d. Laar, BMW 320d, op 1:46,119,
11. Fabio Galante, BMW 120d, op 1:54,346,
12. Eq. Bol / van Voskuijlen, BMW 120d, op 1 ronde,
13. Eq. Severs / Ruitenbeek, BMW 123d, op 1 ronde,
14. Eq. Wilschut / Emons, BMW 120d, op 1 ronde,
15. Eq. van Rijswick / l’Ortye, BMW 120d, op 1 ronde,
16. Martin + Cynthia Boezaart, BMW 120d, op 1 ronde,
17. Eq. Morien / de Groot, Volkswagen Golf 5, op 2 ronden,
18. Eq. Nooren / R. v.d. Ende, BMW 123d, op 5 ronden,
19. Eq. Uljee / Liesette Braams, BMW 123d, op 5 ronden,
20. Eq. Koster / Verbeeck, BMW 120d, op 6 ronden.

Niet geklasseerd:
Eq. van Os / Bouhuys, BMW 320D, op 36 ronden,
Eq. Brunsveld / Lakersveld, Seat Ibiza Cupra, op 40 ronden.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet