GT

Div: Kox blijft bovenaan in ADAC GT Masters

100829_adac_gt_r2_nbr_alpina_action
Het Duits/Tsjechische duo Wirth/Matzke behaalde met de S-Berg-Alpina de tweede zege op rij

Evenals gisteren hebben Andreas Wirth en Martin Matzke met de S-Berg-Racing-Alpina B6 GT3 de ADAC GT Masters-race op de Nürburgring gewonnen. Het Duits/Tsjechische duo bleef in de tweede race van het weekeinde de Duitsers Sebastian Asch en Niclas Kentenich met de a-workx/Wieth Racing-Porsche 911 voor. Christian Hohenadel en Toni Seiler werden met de Callaway-Corvette derde, waarmee Seiler tevens de best geklasseerde amateurrijder was. Peter Kox en Albert von Thurn und Taxis kwamen met hun Reiter-Lamborghini als vijfde over de eindstreep en behielden daarmee hun leidende positie in de tussenstand van het kampioenschap.

Tekst: René de Boer
Foto's: Burkhard Kasan/ADAC


100828_adac_gt_masters_nbr_r2_kox_actie
Er was na afloop van de race nog wel discussie over Kox en Thurn und Taxis

Na afloop van de wedstrijd was er nog wel wat commotie over de uitslag, omdat het team Abt Sportsline had geprotesteerd tegen Peter Kox en Albert Fürst von Thurn und Taxis. Bij het Abt-team, waar met Christopher Mies en Luca Ludwig de enig overgebleven concurrenten voor Kox en Thurn und Taxis in het kampioenschap rijden, had men geconstateerd dat de Lamborghini op regenbanden naar de startgrid was gereden, terwijl de race officieel nog niet tot 'wet race' was verklaard. Op de grid wisselde het Reiter-Lamborghini-team de banden, maar daarmee was het kwaad natuurlijk wel geschied, al beweerde Peter Kox dat ze "officieel" op slicks naar de grid waren gerden... Uiteindelijk besloot de wedstrijdleiding het bij een geldboete van 300 Euro te laten. Doordat Kox en Thurn und Taxis in deze race voor Mies en Ludwig eindigden, hebben ze nu aan twee punten in de eerste race op Oschersleben (2 oktober) genoeg om de titel binnen te halen. Christiaan Frankenhout eindigde samen met de Oostenrijker Herndlhofer met de Rosberg-Audi R8 LMS als negende, Michael Bleekemolen en Ronald van de Laar eindigden als twintigste.

Uitslag:
1. Wirth/Matzke (Dui/Tsj), BMW-Alpina B6, 28 r. 1.00.09,556 (gem. 143,762 km/u)
2. S. Asch/Kentenich (Dui), Porsche 911 GT3, op 9,041
3. Hohenadel/Seiler (Dui/Zwi), Corvette Z06, op 13,092
4. Bergmeister/Schmickler (Dui), Porsche 911, op 13,206
5. Kox/Thurn und Taxis (Ned/Dui), Lamborghini Gallardo, op 13,756

Stand na 12 van 14 races:

1. Kox en Thurn und Taxis, 67 punten
3. Ludwig en Mies, 58
5. Bergmeister, Asch, Wirth en Matzke, 44
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet