GT

Div: ADAC maakt GT-plannen voor 2011 bekend

100827_adac_gt_masters_tomczyk
ADAC-sportpresident Hermann Tomczyk (l.) maakt de plannen voor 2011 bekend, rechts de nieuwe ADAC-sportpersman Lars Soutschka

In het kader van het FIA GT1-WK-evenement op de Nürburgring heeft de ADAC alvast de plannen bekendgemaakt voor het seizoen 2011 van de ADAC GT Masters, de Duitse serie volgens het internationale GT3-reglement. Daarbij wordt het aantal evenementen uitgebreid van zeven naar acht, terwijl er volgend jaar een prijzenpot van in totaal 150.000 Euro wordt uitgekeerd. De live-uitzendingen via de Duitse televisiezender Kabel1, waarmee dit jaar is begonnen, worden gehandhaafd, evenals de race op het TT-circuit in Assen.

Tekst: René de Boer
Foto: Rebocar Automotive Productions


“We zijn heel tevreden met de ontwikkeling van de serie sinds we in 2007 met de ADAC GT Masters begonnen”, verklaarde ADAC-sportpresident Hermann Tomczyk. “De samenwerking met Kabel1, die sinds het begin van dit seizoen bestaat, is de juiste stap om de basis voor de GT-sport in Duitsland verder te verstevigen. Dat we nu al de plannen voor 2011 bekend kunnen maken, geeft zowel onze huidige deelnemers als de talrijke teams die belangstelling hebben voor onze serie, zekerheid bij het maken van hun plannen.”

Acht evenementen, 16 races

De kalender van de ADAC GT Masters bestaat voor volgend jaar uit acht evenementen met elk twee races. Het seizoen begint op 7 en 8 mei op Hockenheim. Daarna volgen races op 21 en 22 mei op Oschersleben, 4 en 5 juni op Zolder, 9 en 10 juli bij de populaire Truck-Grand Prix op de Nürburgring, 6 en 7 augustus op de nieuwe Österreichring (of hoe het herbouwde circuit in Zeltweg ook gaat heten), 20 en 21 augustus op de Lausitzring, 17 en 18 september in Assen en 1 en 2 oktober op de Sachsenring.

“Bij de planning van onze kalender zijn we, mede in overleg met onze televisiepartner Kabel1, de Formule 1-weekeinden uit de weg gegaan”, aldus Tomczyk. Dat betekent automatisch, dat een aantal evenementen zal samenvallen met DTM-races. “Voor ons is DTM niet het grootste probleem. Wel houden we rekening met de 24-uursraces op de Nürburgring en Le Mans, en de VLN-races die voor de 24 Uur op de Nürburgring worden gehouden”, zei de sportpresident.

Technisch blijft het reglement gelijk. Nieuw is wel een prijzenpot van 150.000 Euro, waarbij de helft wordt uitgekeerd aan coureurs die met amateurstatus rijden. Daarvan is 25.000 Euro voor de winnaar, 20.000 Euro voor de tweede, 12.000 Euro voor de derde, 10.000 Euro voor de vierde en 8.000 Euro voor de vijfde rijder in het eindklassement. Volgens eenzelfde verdeelsleutel is er eveneens 75.000 Euro aan prijzengeld beschikbaar voor de teams die het hele seizoen aan de serie deelnemen, waarbij de best geklasseerde auto van elk team in de eindstand van het kampioenschap in aanmerking wordt genomen.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet