Algemeen

Dragracing: Dramatisch slot aan Dutch Finals

df_kop

Met nog twee finales te gaan eindigde een tot dat moment perfecte afsluiting van het dragrace-seizoen 2010 plotseling in een drama. Tijdens de finale van de klasse Top Fuel Bike deed zich door een technisch defect in de motor van John van Geytenbeek een nitro-explosie voor waardoor de 52-jarige bestuurder dodelijk gewond raakte. Hoewel rescue teams snel ter plaatse waren mocht hulp niet meer baten.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings

John van Geytenbeek was vele jaren actief in de klasse Super Twin Top Gas. Naast rijder was hij tevens een begaafd technicus die veel van zijn motoren zelf bouwde. Nadat hij zijn laatste Top Gas motor onlangs naar Finland had verkocht, wist hij beslag te leggen op een echte Super Twin Top Fuel Harley, zijn droommotor.

df_tfb_geytenbeek_1

Na enkele testruns in Engeland was de Dutch Finals de eerste echte wedstrijd met zijn nieuwe machine. Zowel tijdens de kwalificaties als in de eerste eliminatieronde maakte John van Geytenbeek indruk door, steunend op zijn jarenlange ervaring, keurige runs en snelle tijden op het asfalt te leggen. In zijn eerste wedstrijd stond John van Geytenbeek daardoor meteen in de finale. Zoals gezegd ging het daar helemaal mis. Ook de hulp van twee ambulances en een trauma helikopter mochten niet meer baten. John van Geytenbeek was tevens bestuurslid van de organiserende vereniging, Drag Race Vereniging eXplosion. Hierbij wensen de medewerkers van AUTOSPORT.nl John’s familie, vrienden en alle betrokken medewerkers van eXplosion heel veel sterkte toe.

df_tfb_geytenbeek_3
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet