Formido Swift Cup

Swift Cup: Eerste beker én stoomcursus champagne spuiten voor Steijn Schothorst (lang)


480_laar_pech_6144

Pechvol einde Van de Laar
In de 5de ronde gaat het mis met de op plek 6 liggende Dennis van de Laar. Bij het opkomen van de Hunserug krijgt hij een tikje van Peter Schreurs en toucheert hij de vangrail. Daardoor is de besturing krom geraakt. Niet veel later valt Dennis compleet stil en is het einde race voor de jeugdige Zandvoorter. De actie van Peter Schreurs levert hem een straf van de wedstrijdleiding op. Hij krijgt even later een drive through.

480_katsma_8368

Pech Laura Katsma
Het zit Laura Katsma de laatste tijd niet erg mee. De snelle Arnhemse valt ook dit keer vlot uit. "Ik werd er door Jelle Beelen afgezet bij het uitkomen van de Tarzanbocht’’, twitterde Katsma later. "Door het grind was de V-snaar eraf gelopen, dus kapot en einde race.’’

480_dekker_graaf_8382

Felle strijd
Ook Marcel Dekker en Marth de Graaf hebben een fel gevecht. Bij het insturen van de Kumhobocht duwt Dekker zijn tegenstrever naar buiten het lange en diepe pad van de grindbak in. De Graaf moet een enorme omweg maken en valt ver terug naar positie 19. Dekker zou na de race bestraft worden voor deze actie. Hij krijgt wegens 'wangedrag' een 10 seconden penalty.

Knal de pitmuur in
Er gebeurt zeer veel in een kort tijdsbestek. Jelle Beelen valt hardhandig uit aan het slot van de 5de ronde. Op het rechte end en op volle snelheid knalt hij hard tegen de muur. Beelen is van achteren aangetikt door Nick Hummel, waardoor Beelen rechtsaf geduwd wordt en snoeihard het beton in knalt en zijn Suzuki met flink veel schade uitvalt. Hummel krijgt, net als Dekker, na afloop van de wedstrijdleiding een straf toebedeeld. Race Control rekent Hummel het ongeval zwaar aan. Hij krijgt dertig tellen straf. Tevens krijgt hij een voorwaardelijke penalty van tien plaatsen terugzetting op de volgende startgrid.

‘Hij vergat naar links te sturen’
Jelle Beelen over zijn onfortuinlijke uitvalbeurt: "Het was een lastig weekend met helaas veel schade. Ik was naar Zandvoort gekomen met mijn reserveauto na een crash tijdens een testsessie. Maar ook deze auto is niet ongeschonden uit de strijd gekomen. Ik heb geen woorden voor de actie van Nick. Ik reed het rechte stuk op en Nick zat in mijn slipstream, maar hij vergat naar links te sturen. Ik kreeg een harde tik en reed vol de pitmuur in. Dit zijn onzinnige acties en ik ben er dan ook niet over te spreken.’’

Safetycar
Door al het tumult en brokstukken op de baan, komt halverwege de 12 ronden tellende heat de safetycar de baan op. Dat is onder meer goed nieuws voor Niels Langeveld, die inmiddels Steijn Schothorst voorbij is en dankzij de safetycar het gat met koploper Marcel van de Maat direct gedicht heeft.

Herstart
Na twee rondjes ‘oponthoud’ mogen de heren en dames weer los en maken de 21 overgebleven coureurs zich op voor een slotsprint van vier rondjes. Bij de herstart pakt Langeveld direct de slipstream van Van de Maat. Hij weet de kop echter net niet te pakken. Niels Kool heeft geen goede herstart en ziet al snel Peter Schreurs en Marcel Dekker voorbij komen. Kool valt daardoor terug naar stek 7. Voor Schreurs duurt het inhaalfeest niet lang, want hij krijgt van de wedstrijdleiding de reeds gememoreerde drive through penalty toebedeeld.

480_maat_2_9822

Aanval op de kop
Aan het slot van de 9de ronde neemt Niels Langeveld meer topsnelheid mee uit de Arie Luyendijkbocht. Bovendien profiteert hij optimaal van het feit dat koploper Van de Maat op het rechte eind de wind vol van voren krijgt. Dankzij Langevelds surplus aan snelheid en een goede slipstream, passeert hij Marcel en verovert de kop.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet