Toerwagen Diesel Cup

TDC: Jeroen Dik viert felbevochten dubbelzege in Toerwagen Diesel Cup

480_tdc_hur_r2

Jeroen Dik heeft tijdens de Hammerite Ultimate Races op Circuit Park Zandvoort, na zijn overwinning op zaterdag, zijn de dubbelzege in de Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup veilig gesteld. De rijder met de Volkswagen Golf 6 kreeg zijn overwinning niet cadeau. Equipe Sebastiaan Bleekemolen en Jaap van Lagen probeerde talloze keren met haar BMW 320d de leiding in de wedstrijd over te nemen, maar Dik stond zijn mannetje in 24 zenuwslopende ronden. “Dit was mijn mooiste overwinning tot nu toe. Vanaf begin tot eind was het spannend”, vond Dik. Het duo Marcel Nooren en Ricardo van der Ende (BMW 123d) maakte het podium compleet.

Tekst en foto: PR

Al bij de start barste de strijd los. Sebastiaan Bleekemolen sloot aan bij koploper Dik, maar zag Nooren aan zich voorbij komen. Samen met de equipe Ronald Morien en Dennis de Groot (Volkswagen Golf 5) liep het viertal uit op de rest van het veld. Morien en Bleekemolen waren tot aan de pitstops met elkaar in gevecht voor een mogelijke podiumplaats. Langzaam kwamen beide rijders dichterbij aan Nooren die zijn snelle tempo probeerde vast te houden. “Ik had een superstart en sloot aan als tweede. Met name de eerste zes ronden kon ik goed de aansluiting houden”, vertelde Nooren. “Op een gegeven moment werden de banden te warm en werd de auto wat minder. Hierdoor kreeg ik het iets moeilijker, maar Ricardo maakte het na de pitstop goed af.”

Ook na de verplichte pitstop voerde Dik de wedstrijd aan, voor Van Lagen die inmiddels het stuur van Bleekemolen had overgenomen. Het duo Marcel Roeleveld en Bas Baars (Volvo C30 D5) was inmiddels opgeklommen naar de derde plaats. Toch zag zij een podiumplaats aan haar neus voorbij gaan toen onder meer Ricardo van der Ende zijn kans schoon zag om te passeren.

De strijd om de derde plaats leek beslist, maar de overwinning was voor koploper Jeroen Dik nog allerminst zeker. Ronde na ronde probeerde Van Lagen met de BMW 320d voorbij Dik te steken, maar de Volkswagen-concurrent bezweek niet onder de grote druk. “Het was een heel leuke en spannende race”, blikte Van Lagen terug. “Ik zat heel de wedstrijd op zijn bumper en een keer raakte ik hem. Het ABS schakelde in en dan vertraagt de auto bijna niet meer, dus ik deed het niet met opzet. Daarna heb ik geen aanval aan de binnenkant gedaan, want ik was bang dat het wellicht in tranen zou eindigen.”

In de eerste wedstrijd kreeg Dik al de aanval van het duo Bleekemolen /Van Lagen te verduren, maar deze strijd voor de eindzege was het toppunt. “Jaap zat groot in mijn spiegels en dan is het de kunst om gewoon rustig te blijven. Ik was wel bang dat hij er voorbij zou komen, maar het was zaak niet te forceren. Want dan ga je langzamer en dat werkt niet. Ik dacht ‘bekijk het maar, je zit achter me en daar blijf je maar’.”

Dik moest alle zeilen bijzetten om zijn vierde overwinning van het seizoen veilig te stellen. “Ik heb heel ‘clean’ en super constant kunnen rijden. En nu moeten we zo doorgaan”, aldus de strijdlustige coureur die opklom naar de derde plaats in het kampioenschap.

De volgende wedstrijden van de Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup vinden in het weekend van 19 september plaats op Circuit Park Zandvoort. Ronald Morien en Dennis de Groot reizen als kampioenschapleiders af naar het voorlaatste evenement. Zij hebben 35 punten voorsprong op Ricardo van der Ende en Marcel Nooren, die op hun beurt Jeroen Dik in de gaten moeten houden. Dik is dankzij twee overwinningen flink ingelopen. De achterstand op het BMW-duo is nog maar negen punten.

Uitslag Hammerite Ultimate Races 2010
Race 2 Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup:

1. Jeroen Dik, Volkswagen Golf 6, 24 ronden in 51 min 45,748 (119,818 km/u),
2. Eq. S. Bleekemolen / van Lagen, BMW 320d, op 0,313 seconde,
3. Eq. Nooren / v.d. Ende, BMW 123d, op 18,266,
4. Eq. Morien / de Groot, Volkswagen Golf 5, op 23,576,
5. Eq. Roeleveld / Baars, Volvo C30 D5, op 28,167,
6. Eq. van der Kolk / Jeroen Bleekemolen, BMW 120d, op 43,756,
7. Eq. de Kleijn / Cornelissen, BMW 120d, op 46,601,
8. Eq. Swart / van Leen, BMW 120d, op 49,774,
9. Eq. Liesette Braams / Uljee, BMW 123d, op 51,940,
10. Eq. Bol / van Voskuijlen, BMW 120d, op 1:15,505,
11. Eq. Severs / Ruitenbeek, BMW 123d, op 1:15,897,
12. Eq. Smeijsters / Gras, Seat Ibiza Cupra, op 1:20,386,
13. Eq. Bouhuys / van Os, BMW 320d, op 1:23.748,
14. Eq. Nick Bleekemolen / Brenger, BMW 123d, op 1:35,328,
15. Eq. Lalmy / van Dam, Toyota Auris, 2.2d, op 1:38,887,
16. Eq. Ingo van Dijk, BMW 120d, op 2:04,448,
17. Eq. Kleyheeg / Werkhoven, BMW 120d, op 1 ronde,
18. Eq. Brunsveld / Berghuis, Seat Ibiza Cupra, op 1 ronde.

Niet geklasseerd:
Martin + Cynthia Boezaart, BMW 120d, op 15 ronden,
Eq. Luc Braams / F. Verschuur, BMW 123d, op 19 ronden,
Eq. Emons / Wilschut, BMW 120d, op 22 ronden.

Stand na 10 van 14 races:
1. Eq. De Groot / Morien, 144 punten
2. Eq. Nooren / van der Ende, 109
3. Jeroen Dik, 100
4. Eq. Braams / Uljee, 96
5. Peter van der Kolk, 89


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet