DNRT

DNRT: Laurens van Alphen blijft winnen in Total Mazda MaX5 Cup

480_mazda

Laurens van Alphen blijft winnen in de Total Mazda MaX5 Cup. Na zijn winst in het enduranceweekend van 8 augustus jl. was hij ook vandaag op Circuit Park Zandvoort weer de snelste in de eerste race van het kampioenschap in de MX-5 tijdens de Hammerite Ultimate Races. Tijdens dit evenement kende de Total Mazda MaX5 Cup het grootste deelnemersveld ooit, met 19 auto’s aan de start.

Tekst: PR
Foto: Chris Schotanus


De strijd om de beste startpositie voor de eerste race op zondag werd de dag ervoor uitgevochten door Van Alphen en Rudy Schilders van IL Motorsport. De twee kemphanen in de strijd om het kampioenschap bestreden elkaar 20 minuten lang en aan het eind van de sessie bleek er slechts 0,072 van een seconde tussen de tijden te zitten in het voordeel van Schilders. Bij de start van de eerste race revancheerde Van Alphen zich echter door vrijwel direct de kop te pakken. Achter hem volgden Schilders, Mick Hoogwerf, Carlo Izelaar en Eric Sliphorst.

Voor Izelaar eindigde de race meteen al in een klein drama, toen hij in de eerste ronde halverwege het circuit bij het insturen van de voormalige Renault-bocht onbedoeld van de baan werd getikt door Björn Gebhard en met schade moest uitvallen. Ook voor het debuterende VK Motorsport eindigde de race vroegtijdig, toen in de derde ronde de koppeling de geest gaf en Rik Vonk in z’n allereerste race moest uitvallen. Gastrijder in de auto van Mazda Motor Nederland, Sander Kersten, Chef Redactie van de mannenglossy FHM, had zichzelf zaterdag gekwalificeerd op de 13e plaats. Na een goede start waarin hij meteen een aantal plaatsen pakte verloor hij tijdens de race meer en meer terrein vanwege een tweetal spins, die hij schadevrij wist te overleven, maar die hem niet verder brachten dan de 16e plaats op de uitslagenlijst.
“Ik was veel te fanatiek”, verklaarde hij zijn spins na afloop. “Ik wilde teveel, erg jammer , maar wat heb ik genoten. Deze klasse is inderdaad zeer geschikt als je uit de karts komt, want je beleeft een soortgelijk gevoel als je achter het stuur zit. Vooral ook door de achterwielaandrijving, je kunt door de ervaring in de karts veel sneller en beter reageren. Ook het geluid is heerlijk, evenals het open rijden. De auto gedraagt zich sterk in de bochten en is zeer vergevingsgezind. Een aanrader voor als je echt wilt beginnen met autoracen”, aldus Sander Kersten.

De strijd om de winst in de eerste race ging vanaf de start tussen Van Alphen en Schilders, waarbij eerstgenoemde op ervaren wijze zijn positie wist te verdedigen en Schilders geen enkele kans tot passeren gaf. Het verschil na 12 raceronden was dan ook slechts 0,235 van een seconde in het voordeel van Laurens van Alphen. Derde werd Mick Hoogwerf.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet