Toerwagen Diesel Cup

TDC: Dik pakt derde zege, verdiende podiumplaats voor Bleekemolen en Van Lagen

480_tdc_r1_hur

Jeroen Dik heeft tijdens de Hammerite Ultimate Races op Circuit Park Zandvoort de honderd minuten durende wedstrijd van de Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup gewonnen. Dit betekende voor de coureur met de Volkswagen Golf 6 de derde zege van het seizoen. Een verdiende podiumplaats was er voor Sebastiaan Bleekemolen en Jaap van Lagen die de BMW 320d thuisbrachten op de tweede positie en tevens de snelste raceronde lieten noteren. Kampioenschapleiders Ronald Morien en Dennis de Groot (Volkswagen Golf 5) kwamen als derde over de streep en pakten opnieuw een paar punten op de directe concurrentie.

Equipe Liesette Braams en Gaby Uljee (BMW 123d) behield bij de start de leiding in de wedstrijd, maar kreeg geen kans om weg te rijden van de concurrentie. Want ook Jeroen Dik kwam uitstekend weg en liet het damesduo geen moment met rust. Pas vlak voor de pitstops vond Dik een weg langs de BMW toen ook Morien zich met het gevecht voor de eerste plaats bemoeide. Daarbij werd het damesduo terugverwezen naar de zesde positie en pakte Dik de koppositie, voor Morien die later het stuur overgaf aan teamgenoot De Groot. “Ik verschakelde mij twee keer en dat heeft tijd gekost, maar al met al hebben we lekker gereden”, vond Morien. Jeroen Dik lichtte de situatie aan kop nader toe: “Ik kon af en toe iets harder dan Gaby, maar zij blokte mij goed. Op een gegeven moment zag Ronald een kans om mij voorbij te komen en ik hield aansluiting bij de twee voor mij. Drie ronden later kwamen zij met elkaar in aanraking waardoor ik de leiding in de wedstrijd kon overnemen.”

Equipe Sebastiaan Bleekemolen en Jaap van Lagen schoof met de BMW 320d op naar de derde positie. Voor een keer verving het duo Michael Bleekemolen en Ronald van de Laar. “Het was erg spannend met vier auto’s aan kop. Ik heb mooie gevechten gehad, vooral omdat het erg dicht bij elkaar zat”, zei Van Lagen die onder meer actief is in de Porsche Supercup. “Ik heb bijna een uur bumper aan bumper geracet.”

Na de pitstopserie kwam Dik als leider de baan op en hij had een voorsprong niet meer dan van vier seconden op equipe Bleekemolen en Van Lagen. Gedurende de wedstrijd kwam de BMW-equipe steeds iets dichter bij de koploper en bouwde de druk langzaam op. Dik bezweek echter niet. “Ik heb respect voor dat soort mannen”, zei Dik over zijn tegenstanders Bleekemolen en Van Lagen. “Die wil je eigenlijk niet op je bumper hebben, want dat gaat tijd en banden kosten. Het geeft wel een kick om tegen zulke namen te racen, maar het geeft ook spanning. Want die jongens zijn erg ervaren. Maar winnen is winnen.”

Ondanks de 25 seconden extra pitstoptijd voor kampioenschapleiders Morien en De Groot, kwamen zij na de pitstop toch nog als derde op de baan. Maar met een achterstand van dertig seconden kon het duo zich niet meer in de strijd om de overwinning mengen. “Ik had niet verwacht dat de derde plaats mogelijk was”, zei De Groot na de wedstrijd. “Dit was het best haalbare voor vandaag”, voegde teamgenoot Morien daar aan toe. Naderhand kreeg het duo een straf van tien seconden opgelegd vanwege het overschrijden van maximaal toegestane snelheid in de pitstraat. Aan de uitslag veranderde niets.

Vanaf plaats zestien gestart eindigden Ricardo van der Ende en Marcel Nooren (BMW 123d) knap op de vierde plaats, voor een sterk rijdende equipe Martin de Kleijn en Willem Cornelissen (BMW 120d). De equipe van Peter van der Kolk en Jeroen Bleekemolen (eveneens 120d) klom uiteindelijk op naar plaats zesde plaats, voor damesduo Braams en Uljee die na het gevecht aan kop het snelle tempo niet kon vasthouden.

De volgende wedstrijd van de Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup wordt morgen verreden tijdens het vervolg van de Hammerite Ultimate Races.

Uitslag Hammerite Ultimate Races 2010
Race 1 Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup:
1. Jeroen Dik, Volkswagen Golf 6, 47 ronden in 1 uur 40 min 6,124 (121,334 km/u),
2. Eq. S. Bleekemolen / van Lagen, BMW 320d, op 4,643,
3. Eq. Morien / de Groot, Volkswagen Golf 5, op 53,900,
4. Eq. v.d. Ende / Nooren, BMW 123d, op 1:12,226,
5. Eq. de Kleijn / Cornelissen, BMW 120d, op 1:13,464,
6. Eq. van der Kolk / Jeroen Bleekemolen, BMW 120d, op 1:39.519,
7. Eq. Liesette Braams / Uljee, BMW 123d, op 1:52,383,
8. Eq. van Leen / Swart, BMW 120d, op 1:57,019,
9. Eq. Smeijsters / Gras, Seat Ibiza Cupra, op 1 ronde,
10. Maurice Bol, BMW 120d, op 1 ronde,
11. Eq. Brenger / N. Bleekemolen, BMW 123d, op 1 ronde,
12. Eq. van Dam / Lalmy, Toyota Auris 2.2d, op 1 ronde,
13. Eq. Ruitenbeek / Severs, BMW 123d, op 1 ronde,
14. Eq. Wilschut / Emons, BMW 120d, op 1 ronde,
15. Eq. Werkhoven / Kleyheeg, BMW 120d, op 2 ronden,
16. Ingo van Dijk, BMW 120d, op 4 ronden,
17. Eq. van Os / Bouhuys, BMW 320d, op 6 ronden,
18. Eq. Martin + Cynthia Boezaart, BMW 120d, op 8 ronden.

Niet geklasseerd:
Eq. Roeleveld / Baars, Volvo C30 D5, op 15 ronden,
Eq. Berghuis / Brunsveld, Seat Ibiza Cupra, op 35 ronden,
Eq. F. Verschuur / Luc Braams, op 43 ronden.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet