DTM

DTM: Bruno Spengler vergroot voorsprong met tweede zege (lang)

nb_dtm_bruno_spengler_auot_2
Bruno Spengler kust de motorkap van zijn C-Klasse na zijn winst op de Nürburgring


Bruno Spengler lijkt in de DTM op dit moment niet te stoppen. Met een voorsprong van niet minder dan 16 punten komt de Canadese Mercedes-Benz-coureur als leider in het kampioenschap naar Zandvoort – voor DTM-begrippen een straatlengte. Mercedes-Benz domineerde de vijfde race van het seizoen op de Nürburgring: achter Spengler, die na zijn eerdere succes op de EuroSpeedway Lausitz voor de tweede keer dit jaar won, eindigden zijn teamgenoten Paul Di Resta en Gary Paffett respectievelijk als tweede en derde. In totaal reden er zes Mercedessen in de top acht.

Tekst: René de Boer
Foto's: Willem J. Staat


nb_dtm_ekstrom_haug
Ekström wordt getroost door Mercedes-Benz-sportdirecteur Norbert Haug

Gisteren sprak Mercedes-Benz-sportdirecteur Norbert Haug nog vol bewondering over de prestatie van Audi-coureur Mattias Ekström, die in de kwalificatie de pole-position voor zich opeiste. “Maar dat is de kwalificatie, in de race kan het er anders uitzien”, wist Haug ook. Profetische woorden, naar zou blijken. Want wat Audi tijdens de vijfde DTM-race van het seizoen liet zien, was ronduit teleurstellend. “Onze slechtste prestatie van het seizoen”, gaf Audi-sportdirecteur dr. Wolfgang Ullrich na de race dan ook onomwonden toe. Was het twee jaar geleden nog een volstrekt idiote bandenkeuze, die succes voor Audi op de Nürburgring verhinderde, ditmaal kregen de Audi-rijders het ook zonder de gevreesde regen in de Eifel gewoon niet voor elkaar, terwijl Mercedes-Benz een bijzonder sterke prestatie leverde.

nb_start_dtm
Start van de race: Spengler rijdt al op kop, Ekström zit er nog bijna naast

Miserabele start Ekström

Op pole-sitter Mattias Ekström, de enige Audi-coureur in de eerste drie rijen in de startopstelling, was nagenoeg de volledige hoop van Audi op een goed resultaat gevestigd. Of het door deze druk kwam, dat de Zweed de start volledig verprutste, zullen we wel nooit te weten komen, maar feit is dat hij miserabel weg kwam en in een poging om de opgelopen schade in de eerste bocht al te herstellen, nog verder terugviel en slechts als zevende uit de eerste ronde terugkwam. Spengler profiteerde en pakte bij de start de leiding, die hij gedurende de hele verdere race ook niet meer kwijtraakte. Het enige moment waarop het nog even spannend werd, was in de 36e ronde, toen Spengler en de op de tweede plaats rijdende Di Resta nagenoeg gelijktijdig binnenkwamen voor de tweede verplichte pitstop. De stop van Di Resta was een heel klein beetje sneller, maar Spengler kwam niettemin als leider in de wedstrijd weer de baan op en reed vervolgens zonder problemen zijn tweede overwinning van het seizoen naar huis.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet