Supercar Challenge

DSC: Gebroeders Monster profiteren optimaal van regen op Assen


100807_soelen1

Na een aantal ronden kon ook Pieter van Soelen de tijden rijden die Luc de Cock noteerde. Van Soelen slaagde er dan ook in om na een vijftal ronden weer voorbij te gaan aan Ferry Monster. Ook Diederik Sijthoff kwam in het vizier van Van Soelen, maar dat kwam omdat de auto van Sijthoff met technische problemen te kampen kreeg.
Sijthoff moest zijn auto dan ook al voor de pitstops in de pitstraat parkeren en kon zijn weg niet meer vervolgen. Van Soelen schoof hiermee door naar de tweede positie. Ook de gebroeders Monster profiteerden van het uitvallen van Sijthoff.

Na de pitstops waren Robin en Ferry Monster opgeschoven naar de tweede positie omdat Pieter van Soelen door zijn vele resultaatseconden langer stil moest staan in de pitstraat. De achterstand van Robin Monster op Luc de Cock bedroeg bovendien maar zeven seconden. Die voorsprong werd na de pitstops al snel teniet gedaan door Luc de Cock zelf omdat bleek dat zijn pitstop te kort had geduurd. De Cock moest hierdoor een drive-through maken waardoor Robin Monster kon passeren.
Daarna begon het te regenen. Dit bleek in het voordeel van Robin Monster, die met zijn voorwiel aangedreven RIWAL Seat Leon SuperCopa in het voordeel was ten opzichte van de achterwielaandrijvers. Monster nam echter in de regen geen risico’s meer en consolideerde zijn voorsprong. Luc de Cock eindigde ondanks zijn drive-through op de tweede positie, en Pieter van Soelen eindigde op de derde plaats.

100807_claassen1

In de Sport-divisie had John van der Voort een slechte start van de race. Begonnen vanaf pole-position viel Van der Voort veel plekken terug. Dit kwam ook omdat Van der Voort in de GT-chicane een Saker toucheerde. Van der Voort schoot hierdoor rechtdoor het grind in, maar kon wel zijn weg vervolgen.
André de Vries kon hiervan profiteren. De BMW-coureur kon in de eerste ronde ook profiteren van een gevecht tussen Richard van den Bos en Koen Bogaerts. De Vries kon hierbij handig binnendoor steken en daardoor de eerste positie opeisen. Wel kon Van den Bos in dit gevecht Koen Bogaerts achter zich houden. Daarna bleef Koen Bogaerts Richard van den Bos onder druk houden. Van den Bos moest alle zeilen bijzetten maar slaagde er tot aan de pitstops niet in om Bogaerts achter zich te houden.

100807_de_vries1

Na de pitstops kon André de Vries zijn eerste positie behouden. Bovendien was Bert van der Zweerde, die het stuur had overgenomen van Richard van den Bos, op de tweede positie komen te liggen. Dit kwam omdat Peter Versluis, die dit weekend naast het racen in zijn Ferrari ook een duo vormt met Koen Bogaerts in de Sport-divisie, na zijn pitstop een keer extra binnenkwam voor regenbanden.
De rest bleef op slicks rijden en kon hier op den duur van profiteren omdat de regen niet doorzette. Bert van der Zweerde was snel onderweg in deze omstandigheden en liep ronde na ronde in op André de Vries. De Vries kreeg echter weer wat lucht toen bleek dat Van der Zweerde een drive-through kreeg voor een te korte pitstop. Hierdoor was de achterstand van Van der Zweerde op De Vries weer met een aantal seconden gegroeid.

100807_vd_bos1

Onder de wisselvallige omstandigheden, naarmate de race vorderde begon het toch weer wat te regenen, bleek Bert van der Zweerde op zijn best. De voorsprong van De Vries op Van der Zweerde werd snel kleiner. Met nog een paar minuten op de klok zat Van der Zweerde dan ook aan de staart van De Vries. Die slaagde er niet in om Van der Zweerde achter zich te houden en moest genoegen nemen met de tweede positie. John van der Voort en Peter Claassen profiteerden van de extra pitstop van Peter Versluis en eindigden ondanks hun slechte start toch nog op de derde plaats.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet