GT

FIA GT1: Pech voor Nederlanders, Reiter Lamborghini wint spannende race

zonta_blij

De Reiter Lamborghini van Ricardo Zonta en Frank Kechele pakte vanaf de tweede startplaats zijn eerste overwinning van dit seizoen. Altfrid Heger en Alex Muller, met de Triple H Maserati, reden vanaf een twaalfde startplaats naar een indrukwekkende tweede podiumplaats. FIA GT1 debutant Richard Westbrook werd met Thomas Mutsch in de Matech Ford GT derde.


Tekst: Gerrie Hoekstra
Foto's: FIA GT1

maassen

Geen succes Nederlanders
Geen succes voor de Nederlanders in Francorchamps. De winnaars van de kwalificatierace op vrijdag, Xavier Maassen en Jos Menten, moesten na 20 minuten wedstrijd, in leidende positie, de strijd staken. Maassen kreeg bovenop de Raiddillon een klapband en bracht de Mad Croc-Corvette met veel schade terug in de pits. De Reiter Lamborghini van Peter Kox en Christopher Haase moest, met nog 18 minuten te gaan, de auto met motorproblemen aan de kant zetten. Mike Hezemans en Marc Hennerici werden na hun derde plaats in de kwalificatierace gediskwalificeerd. Er bleek na afloop te weinig benzine in de Phoenix Corvette te zitten. De technische commissie van de FIA kon niet de verplichte twee kilo benzine uit de auto halen. Dit betekende dat Corvette de kampioenschapsrace helemaal achteraan moest starten en bijvoorbaat kansloos was op een hoge notering. Ook geen geluk voor de All-Inkl.com Lamborghini van Nicky Pastorelli en teamgenoot Dominik Schwager.

pastorelli2

Pastorelli kon de topdrie in de beginfase prima volgen en wist enkele snelle rijders achter zich te houden. Bij de verplichte banden- en rijderswissel ging het mis. Problemen bij het wisselen van een band zorgde voor de nodige vertraging. Mede door een spin van Schwager zorgde dit voor een slechte klassering.

start

De race
23 wagens gingen via een rollende start de eerste bocht La Source in. Waar gisteren nog een aantal rijders met elkaar in botsing kwam, ging nu alles goed. Ricardo Zonta had de beste start gevolgd door Peter Kox die vanaf de vierde rij zich naar een tweede plaats wist te knokken. Xavier Maassen gestart van pole moest twee plaasten toegeven op de beide Lambo’s, maar wist via een fantastische buitenom inhaalactie voor Les Combes de tweede plaats weer terug te pakken. Dit drietal maakte er een mooie gevecht van, gevolgd door een prima presterende Nicky Pastorelli. Xavier Maassen reed een schitterende wedstrijd en wist Zonta te passeren voor de eerste plaats. Zonta viel terug van de eerste naar de derde plaats. Peter Kox haalde zijn Reiter Lamborghini collega snel in. Zonta viel verder terug en ging de strijd aan met Pastorelli. Peter Kox reed snellere ronden dan koploper Maassen en kwam dichterbij.

Klapband
Maassen kreeg echter een klapband op het snelle gedeelte van Eau Rouge en moest op lage snelheid naar de pits terugrijden en met veel schade, opgelopen door de ontplofte band, de strijd teleurgesteld staken. Peter Kox nam de eerste plaats over en de eerste drie plaatsen werden ingenomen door Lamborghini’s. Peter Kox nam afstand van Zonta die in de beginfase te veel van zijn banden had geeist en Pastorelli kreeg gezelschap van de Ford GT van Westbrook en de Maserati van Bernoldi.

Pitstop
Na ongeveer een half uur ging de pits open voor de verplichte banden en rijderswissel. Christopher Haase nam het stuur over van Kox en Pastorelli pakte de koppositie over voor de sterk aandringende Westbrook en Bernoldi. Haase kon het tempo niet volhouden en kreeg al snel Frank Kechele, die het stuur had overgenomen van Zonta, groot in de spiegels. De grote voorsprong die Kox, in het eerste gedeelte had opgebouwd, was geheel verdwenen. Alle drie de koplopers kwamen tegelijk de pits in. Er ging van alles fout bij de bandenwissel van Pastorelli en Schweiger en deze Lambo viel ver terug.

westbrook

De Ford GT van Matech Competition met Thomas Mutsch aan het stuur pakte door de prima stint van Richard Westbrook en een snelle pitstop de eerste plaats over voor Frank Kechele en de verder teruggevallen Haase. De safety car kwam, met nog 23 minuten te gaan, de baan op om diverse brokstukken van de baan op te ruimen. Haase moest met versnellingsbak problemen de strijd staken. Vijf verschillende merken bij de eerste vijf gingen, met nog 13 minuten te gaan, wederom van start. Mutch kwam onder grote druk van Kechele die uiteindelijk de Ford GT wist in te halen bij het uitkomen van La Source.

dumbreck

De Nissan van Peter Dumbreck kwam opzetten en wist het tempo prima bij te houden. De Maserati van Alex Müller maakte vanaf een twaalfde startplaats een enorme opmars en meldde zich op de vierde plaats en ging het gevecht met de Nissan van Dumbreck aan.

muller

Een viertal auto’s streden om de tweede plaats. Dumbreck haalde Mutch in voor de tweede plaats en ook Muller profiteerde van het terugvallen van Mutch. Dumbreck moest zijn Nissan met een opgeblazen motor aan de kant zetten. Er vormde zich een trein van auto’s achter Mutch in de laatste ronde. Winst voor Kechele met de Lambo voor Müller met de Maserati. Mutch behield in de laatste ronde zijn derde plaats. De eerste winst voor Reiter Lamborghini werd door het team uitbundig gevierd.

podium

Uitslag
1. 25 Zonta / Kechele Lamborghini Murcielago 670 R-S 01:01:02
2. 33 Heger / Müller Maserati MC12 + 3.253 seconden
3. 5 Westbrook / Mutsch Ford GT Matech + 6.675
4. 2 Bernoldi / Ramos Maserati MC12 + 7.074 0
5. 9 Makowiecki / Accary Aston Martin DB9 + 7.936 0
6. 7 Enge / Turner Aston Martin DB9 + 8.274 0
7. 1 Bertolini / Bartels Maserati MC12 + 9.741 0
8. 34 Longin / Verdonck Maserati MC12 + 10.591 0
9. 38 Pastorelli / Schwager Lamborghini Murcielago 670 R-S + 10.784 0
10. 10 Hirschi / Piccione Aston Martin DB9 + 13.921 0
13. 13 Hezemans / Hennerici Corvette Z06 + 15.056 0
20. 24 Kox / Haase Lamborghini Murcielago 670 R-S
23. 11 Maassen / Menten Corvette Z06

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet