Formule 1

Formule 1: Teamorders helpen Alonso aan de overwinning

alonso

Dankzij een ouderwetse teamorder heeft Fernando Alonso de Grand Prix van Duitsland gewonnen. Felipe Massa greep de leiding bij de start en leidde voor vijftig ronden, totdat hij van Ferrari zijn teamgenoot voorbij moest laten gaan. Er was een tijd dat teamorders verboden waren, maar Ferrari heeft hier geen boodschap aan en schenkt Alonso de overwinning. Dit doet toch wel behoorlijk afbreuk aan de prima dubbelzege van Ferrari, want zij waren vandaag gewoon niet te verslaan. Ook voor de Formule 1 anno 2010 is het erg goed nieuws dat Ferrari weer meedoet en de strijd nu tussen drie teams lijkt te gaan. Voor het thuispubliek moest Sebastian Vettel genoegen nemen met de derde stek, maar hij keek nog altijd blijer dan de zwaar beteuterde Massa.

Tekst: Daan Jeuken

Ferrari piepelt Vettel
Sebastian Vettel komt vanaf de poleposition slecht weg en concentreert zich meteen op het blokken van Fernando Alonso. Hoewel van de vuile lijn gestart zit Alonso echter al naast Vettel, wiens verdediging te laat komt. Doordat Vettel Alonso blokt in de binnenbocht kan Felipe Massa de ideale lijn pakken en zo de leiding grijpen. Alonso sluit aan als tweede en Vettel valt dus terug naar p3. Webber sluit daarachter aan, maar Hamilton, die vanaf de vuile lijn zijn teamgenoot passeerde, buit zijn F-duct uit en pakt Webber in de hairpin. Kubica en de goed gestarte Schumacher sluiten aan.

start

In het achterveld is er zoals gewoonlijk veel gedrang, maar dan moet je in ieder geval uitkijken voor je teamgenoot. Dat lukt Jaime Alguersuari niet, hij rijdt de achtervleugel van Buemi eraf.

Alonso wacht af
Twee Ferrari’s op kop is ongekende weelde voor de Italianen, maar gezien het kampioenschap zou het wenselijker zijn als Alonso aan kop zou liggen. De Spanjaard lijkt ook de snellere, hij rijdt de ronderecords, maar blijft voorlopig op een veilige 1,5 seconde van zijn teamgenoot. Vettel moet een gaatje van twee seconden laten, vier seconden daarachter heeft Lewis Hamilton Mark Webber op zijn staart. Vervelend voor Webber is die verrekte topsnelheid van de McLaren, waardoor inhalen een moeilijk verhaal is.

Vettel onderneemt actie
De eerste twaalf ronden is afwachten het devies, maar dan pakt Sebastian Vettel de koe bij de horens door zijn pitstop te maken. Red Bull heeft een mooi gat gevonden om Vettel in te plaatsen, hij komt achter Button als zesde weer de baan op.

Het goede voorbeeld wordt gevolgd door Alonso en Webber, die de volgende ronde stoppen. Voor Alonso is dit een goede stap, hij komt weer voor Vettel de baan op, maar Mark Webber had nog een ronde moeten wachten. De Australiër komt in het groepje Kubica, Schumacher, Rosberg en Kobayashi terecht, waar hij op zijn koudere banden zelfs wordt aangevallen voor Kobayashi.

Raceleider Massa en Lewis Hamilton maken een ronde later hun stop. Massa komt weer op zijn eigen plaats, voor Alonso, terug, de strijd moet dus op het asfalt worden uitgevochten. Hamilton komt midden in Webbers groepje terecht, achter Kubica, voor Rosberg.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet