Supercar Challenge

DSC: Berry van Elk geeft team loon na werken

100718_berry1

Berry van Elk heeft zijn raceweekend in de Dutch Supercar Challenge tijdens de Zolder Superleague voortreffelijk afgesloten. De Mosler-coureur, gestart vanaf de tweede positie, reed een sterke race en eindigde zodoende op de eerste positie. Tweede werd Roger Grouwels met de Corvette C5.R GT1, voor Mosler-coureur Alex van ’t Hoff. In de Supersport I-divisie ging de overwinning naar Jaap van Lagen en Wolf Nathan in de Porsche 997 GT3 en tweede werden Rob en Charlie Frijns. Erol Ertan en Philippe Ribbens eindigden op de derde positie.


Tekst en foto's: DSC

Berry van Elk had in de zaterdagrace al laten zien dat zijn Mosler dit weekend zeer snel was. Ondanks dat Van Elk op vrijdag door technische problemen helemaal niet had kunnen rijden reed hij tijdens de zaterdagrace van de laatste startpositie naar de tweede plek in de race. Vanaf deze positie had Van Elk toch niet een goede start. De Mosler-coureur moest zijn tweede positie namelijk afstaan aan een andere Mosler-coureur, zijnde Alex van ’t Hoff.
Peter Versluis, gestart in de Marcos LM600, kon daarna een voorsprong opbouwen ten opzichte van Van ’t Hoff. Van ’t Hoff moest namelijk alle zeilen bijzetten om de Mosler van Van Elk achter zich te houden. Hierdoor konden ook Dave Basu en na een paar ronden ook Roger Grouwels aansluiten bij het tweetal.
Berry van Elk bleek echter zeer snel, want regelmatig zette hij zijn Mosler naast die van Van ’t Hoff. Bij het uitkomen van een bocht kon Van Elk echter vaak net niet aansluiten bij van ’t Hoff, waardoor het voor Van Elk zeer moeilijk was om voorbij te steken. Uiteindelijk slaagde Van Elk erin om Van ’t Hoff in te halen. De beslissende actie was fraai, buitenom in de Kanaalbocht.
Van Elk was daarna ontketend en reed meteen de snelste ronde van de race. De Mosler-coureur reed dan ook het gat dat er was naar Versluis, een zevental seconden, binnen een paar ronden dicht. Hierna ontstond er een spannend duel tussen de twee coureurs.

100718_grouwels1

Ondertussen was Roger Grouwels erin geslaagd om voorbij te gaan aan de Ferrari van Dave Basu. Grouwels zette daarna Alex van ’t Hoff onder druk, maar ging zelf in de fout door bij een inhaalpoging op Van ’t Hoff rond te gaan en in de grindbak te eindigen. Grouwels kon zijn weg wel vervolgen, maar kon opnieuw veel seconden in gaan lopen op zijn voorliggers.
Ook bij de koplopers ging het niet vlekkeloos. Bij het inhalen van achterblijvers ging het namelijk fout bij Peter Versluis. Versluis gaf na afloop toe dat het zijn eigen fout was. “Bij het aanremmen voor de bocht kwam ik met mijn linkervoet onder het rempedaal. Het shiften ging namelijk niet goed, waardoor ik met mijn linkervoet moest koppelen en die schoot van het koppelingspedaal af. Ik remde hierdoor niet hard genoeg waardoor ik tegen een BRL aankwam.” Versluis beschadigde hierbij zijn neus en moest ‘La Bomba’ in de pitstraat parkeren.

100718_vd20hoff1

Na de pitstops was Berry van Elk solide op de eerste positie komen te liggen, met een twintigtal seconden voorsprong op Roger Grouwels. Grouwels maakte het nog spannend voor zichzelf door bij het aanremmen van de Jacky Ickx-chicane wederom achterstevoren in het grind te belanden. Hierdoor kwamen Alex van ’t Hoff en ook Rick Abresch nog zeer dichtbij Grouwels. In de laatste ronde was het dan ook uitermate spannend, waarbij Abresch en Van ’t Hoff nog een paar keer van positie wisselden. Toch behield Van ’t Hoff uiteindelijk zijn derde plek, achter Roger Grouwels. Berry van Elk eindigde met een voorsprong van ruim veertig seconden op de eerste positie.
In de Supersport I-divisie ging het bij de opwarmronde fout voor Pieter Dubois. Dubois, die na zijn winst op zaterdag in zijn divisie van pole mocht starten, kwam niet weg met zijn Mégane en moest daardoor achter het veld aansluiten. Dubois kon tijdens de opwarmronde nog deels naar zijn positie rijden, maar slaagde er niet in om zijn oorspronkelijke plek terug te pakken.

100718_frijns1

Hierdoor pakte teamgenoot Rob Frijns in de beginfase de koppositie. Frijns had achter zich aan Henk Thuis, die Frijns meteen onder druk zette. Frijns hield een aantal ronden stand, maar in de vijfde ronde lukte het Henk Thuis om voorbij te gaan aan Frijns.
Pieter Dubois had zich inmiddels hersteld na zijn pechstart en kon na een aantal ronden de aansluiting vinden bij Rob Frijns. Dubois had het mes tussen zijn tanden en kon al snel voorbij gaan aan Frijns. Hierna zette Dubois de aanval in op Henk Thuis, die ook lijdzaam moest toezien dat hij niet aan de snelheid van de Mégane kon tippen.

100718_ribbens1

Dubois kwam dan ook al snel op de eerste positie te liggen, maar na een vijftiental minuten sloeg bij de Mégane-coureur wederom het noodlot toe. Dubois moest met technische problemen naar de pitstraat, en zag zo een goede klassering door zijn vingers glippen.
Toch konden Porsche-coureurs Frijns en Thuis nu niet rustig aan gaan doen. Martin Webb was namelijk ook zeer snel onderweg en kon nog voor de pitstops Rob Frijns voorbij steken. Webb ging daarna op weg naar Henk Thuis, en reed het gat naar Thuis na de pitstops helemaal dicht.

100718_jaap20van20lagen1

Ook Wolf Nathan en Jaap van Lagen waren snel onderweg. Nathan was de race gestart en kon voor de pitstops al veel posities goedmaken. Na de pitstops reed Van Lagen nog verder naar voren waardoor hij al snel achter Webb en Henk Thuis kwam te liggen.
Van Lagen kreeg de tweede positie in de 24e ronde cadeau omdat Martin Webb kapot ging. Van Lagen bleef hierna snelle rondetijden noteren en slaagde erin om Henk Thuis nog voorbij te gaan. Zo boekten Jaap van Lagen en Wolf Nathan toch nog hun overwinning tijdens de Zolder Superleague. De duo’s Frijns/Frijns en Ertan/Ribbens eindigden uiteindelijk op de tweede en derde positie omdat Henk Thuis in de slotfase van de race nog uitviel.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet