Formule 1

Formule 1: Heidfeld tweede rijder Williams

Met dank aan BMW mag Nick Heidfeld zich vanaf gisterochtend officieel Williams coureur noemen. In Valencia kreeg de Duitser de voorkeur boven Antonio Pizzonia, die in principe als testrijder aan de gang mag voor BMW-Williams.


Of dat ook gaat gebeuren is niet zeker. De zwaar teleurgestelde Pizzonia mikt nu op een tweede
stoeltje in de Midland F1 Jordan of overweegt zelfs de overstap naar een Amerikaanse raceklasse.

Frank Williams liet weten dat de keuze is gebaseerd op de testen van de afgelopen weken: "Het was een zware beslissing, want Nick en Antonio zijn duidelijk aan elkaar gewaagd."
In de wandelgangen wordt echter beweerd dat de voorkeur van BMW het muntje in de richting van Heidfeld gerold heeft.

Nick Heidfeld was uiteraard de koning te rijk en mocht gistermiddag in Valencia al de eerste ronden in de Williams FW27 rijden. De echte test van de FW27 volgt pas vanmiddag.
In de loop van de week zullen ook de teams van Ferrari, Renault, McLaren en Toyota in Valencia neerstrijken om te testen.

Heidfeld beseft dat hij voor het eerst kanshebber wordt om Grand Prix'op zijn naam te zetten. "Eindelijk maak ik deel uit van een team dat titels kan winnen. Dit is de carriërestap waarop ik al jaren hoop."

Max Mosley op oorlogspad
Het idee om de kosten van Formule 1 terug te brengen is voor Max Mosley een ware obsessie aan het worden. Al eerder maakte Mosley bekend terug te willen naar één bandenleverancier. "Wanneer er slechts één bandenleverancier is hebben we meer controle over de situatie en kosten”, aldus Mosley.

Bridgestone en Michelin peinzen er echter niet over om zich terug te trekken.

Maar Mosley denkt niet alleen aan banden om de kosten te beperken en de veiligheid te verbeteren. Als het aan de FIA-baas ligt zou hij zowel de voor- als achtervleugels van de bolides halen en zouden de wagens weer op slicks gaan rijden.

Ook dit plan lijkt geen haalbare kaart. De wagen zal helemaal opnieuw opgebouwd moeten worden en het kan alleen doorgaan als de teams het er unaniem mee eens zijn. Mosley zelf ziet mogelijkheden, maar de kans dat het zover komt lijkt marginaal.

Kiesa kandidaat voor tweede stoeltje Minardi
Nicolas Kiesa maakt mogelijk een come back in de Formule 1 bij Minardi. Kiesa reed onlangs een aantal ronden voor het team en pakte het weer snel op. Naar verwachting zal Nicolas Kiesa binnenkort als teamgenoot van Christijan Albers gepresenteerd worden.

daMatta keert voorlopig niet terug in de Formule 1
Cristiano daMatta, die afgelopen seizoen voor Toyota reed, maar voor de Grand Prix van Hongarije werd ontslagen, keert waarschijnlijk terug naar de Champcar series.

De wereldkampioen Champcar van 2002 wordt teamgenoot van Jimmy Vasser bij Team PKV.

Narain Karthikeyan eerste coureur Midland F1 Jordan
Officieel bevestigd is het niet, maar het heeft er alle schijn van dat Narain Karthikeyan een stoeltje bij Midland F1 Jordan heeft bemachtigd.

De Indiër, die in de Britse Formule 3 al bij Midland reed, wordt gesteund door enkele belangrijke Indiase bedrijven”, aldus zijn manager Sanjay Sharma.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet