Sportscars

Sportscars: Eindelijk weer eens winst voor Peugeot in LMS

100718_lms_portimao_start
Start van de 1000-kilometer-race aan de Algarve

Toch weer eens een overwinning voor Peugeot in een lange-afstandsrace, al was het dan dankzij het ORECA-team: de Franse équipe van Hugues de Chaunac won met de Peugeot 908 HDi-FAP de derde race van het seizoen in de Le Mans Series, de 1000-kilometer-race op het “Autodromo Internacional do Algarve” in Portimão. Coureurs Olivier Panis, Nicolas Lapierre en Stéphane Sarrazin leidden van start tot finish in de 215 ronden lange race, die evenals vorig jaar in de avond en de nacht werd verreden.

Tekst: Joao Agricultor
Foto's: DPPI/LMS


Achter de winnende ORECA-Peugeot eindigde de Rebellion Racing-Lola-Judd met Neel Jani en Nicolas Prost als tweede met een achterstand van vijf ronden. Het Zwitserse team was opgeklommen vanaf het eind van de startopstelling, nadat de kwalificatietijd van het team was geschrapt vanwege een probleem bij de technische nacontrole. De derde plaats in de race ging naar de Signature-Lola-Aston Martin met Pierre Ragues, Vanina Ickx en Franck Mailleux, die weer was opgebouwd na de zware crash in Le Mans. Na die crash in de Franse klassieker sprak Vanina Ickx zelfs over het mogelijke einde van haar loopbaan, maar daar is ze dus duidelijk op teruggekomen – en laten we wel zijn: ze is toch nog veel te jong om te stoppen?!

De LMP2-klasse kende een opmerkelijk groot aantal uitvallers, zowel als gevolg van technische problemen, zoals bij de Strakka-HPD en de OAK Racing-Pescarolo-Judds, als vanwege fouten van coureurs, zoals bij de ASM-Ginetta-Zytek, waarmee de Portugese rijder Miguel Amaral in de rondte ging en zo hard over de kerbstones reed, dat de auto te zwaar beschadigd raakte om nog verder te kunnen rijden. Daarmee werd de hoop van de Portugese coureurs op een goed resultaat voor eigen publiek teniet gedaan. De overwinning in LMP2 ging uiteindelijk naar de RML-Lola-HPD met Tomas Erdos, Mike Newton en Ben Collins.

100718_lms_portimao_saleen_action

In de GT1-klasse ging de zege naar de Larbre Competition-Saleen met Gabriele Gardel, Patrice Goueslard en Fernando Rees, die uiteindelijk 15 ronden voorsprong hadden op de enige andere deelnemers in de GT1-divisie, Carlo van Dam, Julien Schroyen en Norbert Walchhofer met de Saleen van het Atlas EFX-Team FS. In GT2 zegevierde de AF Corse-Ferrari met Gianmaria Bruni en Jaime Melo. In deze klasse eindigde de Spyker met Jeroen Bleekemolen en Peter Dumbreck als negende. “Helaas viel in het laatste uur van de race de stuurbekrachtiging uit, waarna de computer moest worden vervangen. Dat was de reden dat de pitstop een minuut langer duurde dan normaal en daardoor verloren we een aantal plaatsen”, aldus Bleekemolen.

100718_lms_portimao_podium

Uitslag:
1. Panis/Lapierre/Sarrazin (Fra), Peugeot 908 HDI-FAP, 215 r. in 5.48:30,820 (gem. 173,302 km/u)
2. Prost/Jani (Fra/Zwi), Lola B10/60-Rebellion, op 5 ronden
3. Ragues/Mailleux/Ickx (Fra/Fra/Bel), Lola-Aston Martin, op 6 ronden
4. Erdos/Newton/Collins (Bra/GBr/GBr), Lola-HPOD, op 14 ronden (1e LMP2)
6. Firth/Hughes (GBr), FLM-Oreca 09, op 22 ronden (1e FLM)
7. Bruni/Melo (Ita/Bra), Ferrari F430 GT, op 24 ronden (1e GT2)
16. Dumbreck/J. Bleekemolen (GBr/Ned), Spyker C8 Laviolette, op 27 ronden (9e GT2)
21. Gardel/Goueslard/Rees (Zwi/Fra/Bra), Saleen S7-R, op 31 ronden (1e GT1)


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet