Columns

Column: Baanbrekend idee of laatste stuiptrekking van Indycar?

irl_bouwdoos

De Indycarseries heeft gisteren haar toekomstconcept gepresenteerd. Een Dallara-chassis waar in de toekomst kennelijk iedereen aan mag gaan knutselen, als ik de intentie goed begrepen heb.

Persoonlijk had ik nog in een volledig Dallara of Swift concept geloofd, maar wat er nu uit de bus kwam lijkt ergens toch wel een déjà vu. De kosten worden aanmerkelijk naar beneden gebracht en dat is in deze barre economische tijden lovenswaardig.

Ook het zogenaamde ‘preventie-inhaak’ systeem is een uitstekende zaak. De bolides kunnen niet meer zo gemakkelijk in elkaar haken. Misschien wel iets dat voor andere eenzitterklasses gekopieerd kan worden. Daar ben ik enthousiast over.

Waar ik minder enthousiast over kan worden, zijn de ‘uitnodigingen’ van Tony Purnell en Gil de Ferran aan Ford, GM en Ferrari om eens lekker in hun feestje met de bodyparts te gaan participeren. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat men ‘designers’ gaat leveren voor een Dallara chassis met een Honda of Audi-motor. Dit lijkt mij erg ongeloofwaardig. Is dit een laatste wanhoopsdaad van Indycar om het eenzitter racen in de VS van de ondergang te redden? Of is dit inderdaad een baanbrekend concept?

Aan het begin van het millennium had je in Duitsland de V8 STAR series met Jaguar, Opel, Ford en VW bodies. Prachtige door Zakspeed gebouwde bolides die door een Jack Roush V8 motor aangedreven werden. Het lijkt er verdacht veel op dat Randy Bernard en zijn kornuiten veel van dit concept hebben overgenomen. Toen Volkswagen na de Essen Motor Show in 2002 serieus wilde gaan participeren, stak de Board hier een stokje voor. Iets nieuw onder de zon? Nee, ik dacht het niet. Voor de Indycar is het te hopen dat zij er inderdaad in slagen om hun zaakjes op orde te krijgen en baanbrekend kunnen optreden.

De meeste teams zijn creatief genoeg om hun eigen bodyparts te fabriceren. Dit is wel aan de boys van Ganassi en Penske toevertrouwd. Toen ik de Champcar Penske in 2001 voor het eerst zag, noemde men die auto al een ‘Renske’ want met het Reynard chassis had die auto totaal niets meer uitstaande.

Niemand had verwacht dat de huidige Indycar Dallara IC3 zo’n lange levensduur zou hebben. Toen Champcar in 2008 in de IRL opging stonden de teams voor de keuze of een Dallara of een Panoz. Wel, de ‘gehate’ Dallara versloeg de Panoz op alle fronten. Paul Tracy noemde die auto ooit een ‘crapwagon’. Maar die vuilniswagen van Dallara hield het meer dan negen jaar vol. Een uniek kwaliteitsproduct waarmee aangetoond is dat er inderdaad kostenbesparend gewerkt kan worden. Geen enkele andere commerciële fabrikant is hier ooit in geslaagd.

tony_george

Ik ben benieuwd of het nieuwe Indycar concept bij de sponsors, en de bedrijven die ‘uitgenodigd’ zijn, zal aanslaan. Is dit inderdaad het geval, dan staat Indycar aan de vooravond van een grote toekomst. Mocht de missie van Randy Bernard niet slagen, dan moeten dit wel als de laatste stuiptrekkingen van Indycar worden beschouwd. Of had Tony George (zie foto) toch meer ‘vision’?

Willem J. Staat

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet