DNRT

DNRT: Toch nog dwars door de duinen in Winter Endurance Kampioenschap

 marcos_gerlach

Tijdens de allereerste race van 2006 is Autosport.nl te gast bij het team van Marcos Racing International, onder leiding van top-allrounder Cor Euser. Dit jaar niet in de duinen tussen Lissabon en Dakar, maar in de vertrouwde duinen van Circuitpark Zandvoort, tijdens de Nieuwjaarsrace van het Nederlands Winter Endurance Kampioenschap. Een sfeerimpressie van een koude middag die alles in zich had. Van kroketten en erwtensoep tot een afgebroken wiel. En van de leiding in de race tot het laatste listige moment in de Tarzanbocht.


Tekst: Rogier Thomasse, fotografie: Boudewijn Pieters, Tim Böhme en Rogier Thomasse

Alles gereed om Marcos Racing International het jaar goed te laten beginnen?
Cor Euser: "We gaan onszelf en de auto’s de komende vier uur in ieder geval even goed opwarmen voor het komende seizoen. We rijden vandaag met drie coureurs, Paul Gebbink, Jan de Wit en ikzelf, in twee auto’s."

 marcos_gebbink
Paul Gebbink achter het stuur van het veelkleurige racemonster.

Achterin de pitbox, dichtbij de straalkachel, vertelt onze gastvrouw Ellie Euser echter dat 2006 nog veel beter van start had moeten gaan: "Natuurlijk hebben we er zin in, maar aan de andere kant zit Cor thuis ook met tranen in zijn ogen voor de TV naar de Dakar-rally te kijken." Cor: "Ja, helaas is het voor dit jaar niet gelukt om in een competitieve auto te kunnen starten. En dus beginnen we 2006 in de kou hier op Zandvoort, maar we vliegen morgen al naar Dubai voor de 24-uursrace van komende week."

Diezelfde 24-uursrace zorgt er voor dat er aan de start van de openingsrace van 2006 slechts 42 van de gebruikelijke 55 teams verschijnen, omdat er al veel auto’s zijn verscheept van de zandbak van Zandvoort naar die van Dubai.

 cor_op_kop
Direct na de start stoomde Cor Euser vanaf een tweede startplek door naar de kop van het veld.

Volbloed racer
Direct na de start gaat Marcos nr. 123 met Cor Euser achter het stuur aan de leiding en loopt in de eerste ronden snel uit op de achtervolgende Porsches. Is de Marcos inderdaad de snelste wagen op de baan? "Nee", zegt Marcel Geltink, vaste monteur bij Marcos Racing International. "De Porsches die volgens het reglement van de Dutch Supercar Challenge rijden zijn in principe sneller. Wij kregen onze snelste Marcos, de LM, echter niet voldoende stil voor deze race. De uitlaat was onvoldoende te dempen om binnen de geluidslimiet te blijven. We rijden nu met één auto met specs die het meest lijken op een Cup-Mantis en één DSC-auto met ongeveer 80 pk meer onder de kap."

Danny van Dongen, Marcos-coureur voor het Eurotech-team in het Belcar, vertelt meer over de auto. "Het is een volbloed racewagen met een Ford V8 die standaard ongeveer 300 pk levert. Alles, motor, bak, coureur en tank, is tussen de wielen gebouwd voor een ideale gewichtsverdeling tussen voor- en achteras. Het is met die enorme middentunnel wel wat krap en de coureur zit wat schuin achter het stuur. Maar goed, comfort is niet echt een issue als de wagen wel gewoon bloedsnel is."
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet