DNRT

DNRT: Winter Endurance Kampioenschap - Veni, vidi, vici



 start

Goed begin

Kees Bouhuys kijkt zeker terug op een succesvolle start van 2006. Behalve het binnenhalen van de dagzege mag hij zich de nieuwe eigenaar noemen van de Porsche GT3 Cup waarmee Duncan Huisman en Olaf Manthey afgelopen jaar de McGregor Porsche GT3 Cup Challenge reden. Wat hij met zijn nieuwe aanwinst dit jaar gaat doen weet de rijder, die pas enkele jaren actief is als coureur, nog niet, maar zijn ervaringen met de Porsche met Bleekemolen bieden mogelijkheden genoeg. Kees: "Een beter begin van het nieuwe jaar kan ik me niet wensen! Aan het begin van de race kon ik een tijd lang de Jetstream Porsche van me afhouden, maar halverwege mijn stint kreeg ik te maken met haperingen in de versnellingsbak waardoor ik minder snel kon terugschakelen. Hierdoor moest ik de Jetstream uiteindelijk laten gaan. Gelukkig bleven verdere versnellingsproblemen uit en kon ik de achterstand beperken tot 15 seconden.”
Aan het einde van het tweede uur is de aansluiting met de leider definitief verloren.

Michael die de tweede stint voor zijn rekening nam, legt uit: “Kees heeft een uitstekende en snelle stint gereden en veel van de banden gevergd. We hebben een slechte keuze gemaakt door deze aan het begin van mijn stint niet te wisselen. Daardoor had ik erg veel last van overstuur en verloor ik zeker een seconde per ronde op de Jetstream Porsche. Met de rechtuit snelheid zat het in ieder geval wel goed en met betere banden was het gat naar de kop wellicht eerder te dichten geweest.”

Toch nog winst

De omslag in de race komt aan het einde van het derde uur op het moment dat de Jetstream auto de pits binnenrijdt voor een onvoorziene stop.

 Jetstream

In de pitbox van het Sotrax Albert team wordt met verbazing gereageerd. Michael: “Het is onbegrijpelijk dat ze twee keer achter elkaar de pits inkomen zonder te tanken en de verplichte laatste rijderwissel te maken. Nu moeten ze nog een keer stoppen en ligt de overwinning voor het grijpen!” Voor Sebastiaan die de laatste stint voor zijn rekening neemt, is het dan nog een kwestie van uitrijden: “Voor mij was het zaak de voorsprong te behouden en geen fouten te maken. Tegen het einde van de race had ik nog wel last van wat vermogensverlies, maar dit kon ik tijdens het rijden oplossen met het resetten van de elektronica door het contact even aan en uit te zetten."

 code60 bleek

Toen op het laatst ook nog de code 60 kwam, kon de overwinning ons niet meer ontgaan.”

 in_de_hekken

Na dit succes van het Sotrax Albert team is in elk geval zeker dat de Nederlands/Duitse samenstelling terugkeert op Zandvoort in februari en maart. Jurgen Albert bevestigt dat het team met dezelfde rijderbezetting de resterende twee races van het WEK zal rijden. Met de eerder behaalde derde plaats in Oschersleben behoort het binnenhalen van het kampioenschap zeker tot de doelstellingen en met dezelfde vastberadenheid als vandaag ook tot de mogelijkheden.

 bleekemolen podium
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet