DTM

DTM: Drie op een rij voor Jamie Green (lang)

valse_start_ralf
Klassiek startbeeld op de Norisring. Schumacher was iets te vroeg weg.

Sinds de overwinning van Christijan Albers in 2003 is Mercedes-Benz ongeslagen in de DTM op de Norisring in Neurenberg. En dit jaar werd deze succesreeks voortgezet in de vorm van een overwinning van Jamie Green. De Brit won al voor de derde keer op rij op de Norisring, en, een uniek feit, dat deed hij in 2008, 2009 en dit jaar met dezelfde auto: de AMG-Mercedes C-Klasse met het chassisnummer 08015. Mattias Ekström was op de tweede plaats de best geklasseerde Audi-rijder, Bruno Spengler vergrootte met zijn derde plek zijn voorsprong als leider in de tussenstand van het kampioenschap.

Tekst: René de Boer
Foto's: Willem J. Staat


Met 132.000 bezoekers was het weer als vanouds druk op de Norisring en het was er met zomerse temperaturen van ver boven de 30 graden ook ouderwets warm. De race op het 2,3 kilometer korte stratencircuit op het voormalige ‘Reichsparteitagsgelände’ in Neurenberg – na het Indy-circuit van Brands Hatch de kortste baan op de DTM-kalender – geldt, naast de najaarsrace op het circuit van Hockenheim, als het belangrijkste evenement van het seizoen in de Duitse toerwagenklasse. Dat de delegatie van de Japanse autosportfederatie JAF en de Japanse constructeursassociatie, met vertegenwoordigers van Honda, Nissan en Subaru, uitgerekend deze race hadden uitgezocht om de DTM eens van nabij te aanschouwen, was zeker geen verkeerde keuze.

green_norisring
Jamie Green kon de leiding overnemen na de straf van Schumacher

Ralf Schumacher mocht na zijn verrassende snelste kwalificatietijd vanaf de pole vertrekken. Terwijl Martin Tomczyk, op wie als vierde in de startopstelling de volledige hoop van Audi was gevestigd, de motor van zijn A4 DTM liet afslaan, reed Ralf Schumacher juist te vroeg weg, hoewel dat op dat moment nog bijna niemand in de gaten had. Pas later verscheen de melding op de beeldschermen dat Schumacher ‘under investigation’ was, korte tijd later gevolgd door de beslissing van de wedstrijdleiding dat hij inderdaad te vroeg was vertrokken en daarmee voor straf een keer extra door de pitstraat moest rijden. Daarmee waren zijn kansen op een goed resultaat natuurlijk op slag verkeken. “Ik heb vandaag een overwinning weggegooid”, zei Schumacher na afloop van de wedstrijd schuldbewust. Dat hij niettemin de snelste raceronde reed, ook voor het eerst in zijn DTM-carrière, was hooguit een schrale troost. De Duitser werd als elfde geklasseerd.

Nadat Schumacher zijn plaats aan de kop van het veld had geruimd, was de weg vrij voor Jamie Green om de leiding in de wedstrijd over te nemen. De Brit doet het al jaren goed op de Norisring en de wedstrijd van dit jaar vormde daarop geen uitzondering. Hij reed vele snelle ronden achter elkaar en wist zo een flinke voorsprong op te bouwen op Bruno Spengler, in eerste instantie tweede, en Mattias Ekström, die lange tijd op de derde plaats reed. Tijdens de eerste reeks pitstops wist Ekström dankzij een snellere stop de tweede plaats van Spengler over te nemem. Green maakte zijn eerste stop pas laat, maar toen had hij al een dusdanige voorsprong opgebouwd, dat hij na het laten monteren van vier nieuwe Dunlop-banden nog steeds als leider in de wedstrijd weer terugkeerde in de race.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet