GT

FIA GT3: Paul van Splunteren trots op podium maar boos op knullige FIA

podium_paulvansplunteren_fiagt3_paulricard_2010

Paul van Splunteren heeft vandaag op het Franse circuit van Paul Ricard een fraaie podiumplaats geboekt in het internationale FIA GT3 kampioenschap. Samen met zijn racepartner Marco Holzer reed Van Splunteren naar de derde plaats. Een dag eerder had het Nederlandse/Oostenrijkse duo met hun Porsche een 6de stek veroverd.

Tekst: Marc Kok
Foto's: gt3europe.com

Paul van Splunteren werkte op het fraai ogende circuit Paul Ricard het vierde raceweekend van de FIA GT3 af. Tijdens de kwalificatie verliep het reeds naar wens voor de rijder van het ProSpeed Competition team. Terwijl Van Splunteren zich in het 23 wagens tellende veld als 5de kwalificeerde voor race 1, zette ploeggenoot Marco Holzer de snelle Porsche zelfs op poleposition voor de tweede manche. "Dat betekende, na Jarama, onze tweede pole van het seizoen’’, keek Van Splunteren verheugd vooruit naar de wedstrijden.

start_race2_fiagt3_paulricard_2010

Goed geknokt
Van Splunteren startte op zaterdag de race. "Vanwege een grote klapper in de eerste ronde heb ik de helft van mijn stint achter de safetycar gereden. Na de herstart werd ik opgehouden door twee wat langzamere auto’s voor me, maar ik kon niettemin vanaf een prima positie het stuur overgeven aan Marco. Hij reed vervolgens een puike wedstrijd. Hij lag vierde en haalde alles uit de kast om alsnog het podium te bereiken. Bij een laatste inhaalpoging ging het echter mis en verloor hij nog twee plekjes. Dat was jammer, maar we hebben als team super geknokt. We hadden meer verdiend dan die 6de plaats.’’

Trots naar het podium
Op zondag gingen Van Splunteren en Holzer er nog eens goed voor zitten. De Oostenrijker startte de tweede heat prima, zo zag de racende eigenaar van Porsche Centrum Eindhoven. "Marco had een hele leuke race met fraaie gevechten. Hij knokte continu voor de plekken 1, 2 of 3. Uiteindelijk kwam hij als tweede binnen en mocht ik racen’’, aldus Van Splunteren, die vervolgens moest opboksen tegen twee rappe Corvettes. "Die auto’s zijn dit weekend een verhaal apart. Vanwege goede prestaties tijdens de vorige wedstrijden, kregen de Corvettes tijdens de ‘Balance of Performance’ liefst 40 kilogram succesballast toegewezen. Maar omdat de FIA zo knullig was om het besluit over dit extra gewicht twee uur te laat bekend te maken, heeft Corvette formeel protest ingediend. Zij hebben uiteindelijk, vanwege de vormfout, van de FIA gelijk gekregen en hoefden dus niet met die vele extra kilo’s rond te racen. Daardoor kon de Corvette van Keilwitz/Hohenadel als een warm mes door de boter naar voren rijden en de kop pakken. Ook de Corvette van Lambotte/Parisy kon ik net niet achter me houden. Ik heb het in de allerlaatste ronde nog geprobeerd, maar kwam na een dik uur racen slechts 0,4 seconde achter de nummer 2 en amper 1,8 tel achter de winnaar over de meet. Met die podiumplaats zijn we in beginsel natuurlijk erg tevreden. We waren ook weer de snelste Porsche. Maar door het geklungel van de FIA is ons de kans op de overwinning afgenomen. Dat is bijzonder zuur en daar ben ik behoorlijk boos over. Het FIA GT3 kampioenschap is niet zo maar een strijd; dit is een internationaal toppodium. Al ben ik wel erg trots op het team, de auto en mijn maat Marco.’’

Van Oranje
Bernhard van Oranje kwam vandaag nipt in de toptien. Samen met zijn partner Marius Ritskes eindigde de koninklijke rijder als 10de.

Uitslag race 2, FIA GT3, Paul Ricard:
1 101 GT3 Keilwitz/Hohenadel Corvette Z06R GT3 1:00:16.352 25 0 243
2 16 GT3 Lambotte/Parisy Corvette Z06R GT3 1:00:17.772 25 1.42 242
3 61 GT3 Van Splunteren/Holzer Porsche 911 GT3 R 1:00:18.235 25 1.883 242
4 77 GT3 Walter/Hürtgen BMW Z4 1:00:40.236 25 23.884 246
5 25 GT3 Cunill/Lagrange Lamborghini Gallardo LP560 1:00:40.389 25 24.037 244
6 18 GT3 Seiler/Lunardi Corvette Z06R GT3 1:00:46.143 25 29.791 243
7 11 GT3 Vannelet/Leclerc Porsche 911 GT3 R 1:01:00.532 25 44.18 245
8 60 GT3 Lappalainen/Palttala Porsche 911 GT3 R 1:01:07.272 25 50.92 243
9 33 GT3 Breslin/Jöns Audi R8 LMS 1:01:11.280 25 54.928 238
10 100 GT3 Van Oranje/Ritskes Corvette Z06R GT3 1:01:11.294 25 54.942 243
11 14 GT3 Eskelinen/Nygaard Ford GT 1:01:17.243 25 1:00.891 240
12 5 GT3 Hirschi/Guilbert Audi R8 LMS 1:01:23.493 25 1:07.141 238
13 24 GT3 Amos/von Thurn und Taxis Lamborghini Gallardo LP560 1:01:23.668 25 1:07.316 242
14 87 GT3 Petrobelli/Alessi Ferrari 430 Scuderia 1:01:24.389 25 1:08.037 249
15 4 GT3 Bonifacio/Ammermüller Audi R8 LMS 1:01:25.844 25 1:09.492 238
16 88 GT3 Charveriat/Hollings Ferrari 430 Scuderia 1:01:30.842 25 1:14.490 249
17 17 GT3 Tonelli/Demoustier Corvette Z06R GT3 1:01:34.096 25 1:17.744 244
18 22 GT3 Guasch/Patterson Audi R8 LMS 1:01:45.852 25 1:29.500 233
19 3 GT3 Heyer/Herndlhofer Audi R8 LMS 1:02:07.144 25 1:50.792 238
20 6 GT3 Demay/Lorgere-Roux Audi R8 LMS 1:02:08.484 25 1:52.132 239
21 32 GT3 Breslin/Griffin Audi R8 LMS 1:01:04.997 24 48.645 234
22 76 GT3 Söderlund/Sandström BMW Z4 44:52.414 18 15:23.938 246
23 23 GT3 Bell/Brown Audi R8 LMS 3:28.814 1 56:47.538 0
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet