Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
DTM

DTM: Eerste pole voor Ralf Schumacher

100703_dtm_norisring_quali_schumacher
Vlammend naar de pole: Ralf Schumacher

“Wat moet ik eigenlijk allemaal doen? Ik weet het ook niet precies.” Televisie-interview, plaatje voor de fotografen, wegen persconferentie: voor Ralf Schumacher was het allemaal nieuw. Voor de eerste keer doorliep de Duitser het gebruikelijke ritueel voor de snelste rijder uit de kwalificatietraining en daarmee mag de tot nu toe veelgeplaagde Schumacher voor het eerst in zijn DTM-loopbaan vanaf de pole-position vertrekken. Op de 2,3 kilometer korte Norisring reed de Duitser in de Laureus-AMG Mercedes C-Klasse in de beslissende vierde kwalificatieheat een snelste rondetijd van 48,721 seconden en daarmee was hij 0,069 seconden sneller dan zijn Canadese merkgenoot Bruno Spengler. Jamie Green, de afgelopen twee jaar winnaar op de Norisring, en Audi-rijder Martin Tomczyk staan op de tweede rij.

Tekst: René de Boer
Foto's: Willem J. Staat


Een paar lange rechte stukken, twee hairpins, een rechts-linkscombinatie en een snelle linksknik. Dat is de Norisring, het op één na kortste circuit op de kalender van de DTM. En waar Ralf Schumacher op andere circuits tot nu toe veel moeite had om een snelle ronde voor elkaar te krijgen, leek het nu op de Norisring gladjes voor hem te verlopen. Misschien hielp het ook wel dat de Norisring zijn thuiscircuit is, op zo’n dikke tweeënhalf uur van zijn huis nabij Salzburg. In ieder geval toonde de oud-Formule 1-coureur al tijdens de eerste kwalificatieheat aan dat hij het op het circuit aardig onder de knie heeft. In ‘Q1’ was Schumacher de snelste, gevolgd door zijn beide merkgenoten Jamie Green en Maro Engel, Audi-coureur Tomczyk, Mercedes-rijders Spengler en Di Resta en regerend kampioen Timo Scheider. Voor de beide dames, Legge en Stoddart, Audi-nieuweling Molina en de kersverse Le Mans-winnaar Mike Rockenfeller was het feest na de eerste heat echter al afgelopen.

100703_dtm_norisring_quali_schumacher_intvu
Schumacher lijkt zich bijna te verontschuldigen na zijn pole

In de tweede heat reed Mattias Ekström de snelste tijd, hetgeen de hoop op een goed resultaat in het Audi-kamp weer een beetje deed opleven. Daarachter volgden met Spengler, Schumacher, Green en Paffett vier Mercedes-rijders. Daarachter volgden de Audi’s van Tomczyk en Jarvis en de Mercedes van Di Resta. Het meest prominente slachtoffer van de tweede heat was zonder enige twijfel titelverdediger Timo Scheider, die genoegen moest nemen met de tiende startplaats, en dat was beslist niet wat hij verwacht en gehoopt had.

Zo kwamen er vijf Mercedessen en drie Audi’s in actie tijdens de derde heat. Daarin was Bruno Spengler de snelste, gevolgd door Tomczyk, Green en Schumacher. Dit kwartet mocht daarmee nog één keer aan de slag tijdens de vierde en laatste heat, de ‘one lap showdown’. Daarachter eindigden Ekström, Jarvis, Paffett en Di Resta.

100703_dtm_norisring_quali_tomczyk
Tomczyk was met de vierde tijd de best geklasseerde Audi-coureur

In de laatste heat moest Schumacher als eerste aan de bak. Hij kwam tot een rondetijd van 48,721 seconden. Green bracht het tot 48,950 seconden en daarmee was Schumacher in ieder geval al derde. Tomczyk, die zich later beklaagde over totaal gebrek aan grip op de achterbanden, ging op zijn geklokte ronde de fout in bij het uitkomen van de Schöller-S. Hij raakte met de rechter achterkant van zijn Audi de gevreesde betonnen muur en moest daarop genoegen nemen met de vierde tijd. Vervolgens was het wachten op Spengler, die in 2007 en 2008 al op pole stond op de Norisring. De Canadees was in de eerste twee sectoren sneller dan Schumacher, maar maakte een foutje bij het aanremmen van de laatste bocht, de Dutzendteichkehre. De C-Klasse blokkeerde licht en zo was Schumacher uiteindelijk zeker van zijn allereerste pole in de DTM.

100703_dtm_norisring_quali_schumacher_ullrich
Audi-sportdirecteur Dr. Wolfgang Ullrich buigt voor de prestatie van Mercedes-rijder Schumacher

Uitslag:
1. Ralf Schumacher (Dui), AMG Mercedes C-Klasse, 48,721
2. Bruno Spengler (Can), AMG Mercedes C-Klasse, 48,790
3. Jamie Green (GBr), AMG Mercedes C-Klasse, 48,950
4. Martin Tomczyk (Dui), Audi A4 DTM, 48,970
5. Mattias Ekström (Zwe), Audi A4 DTM
6. Oliver Jarvis (GBr), Audi A4 DTM
7. Gary Paffett (GBr), AMG Mercedes C-Klasse
8. Paul Di Resta (GBr), AMG Mercedes C-Klasse
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet