DNRT

DNRT: Sotrax Albert Motorsport wint Nieuwjaarsrace

De vier uur durende Nieuwjaarsrace op Circuit Park Zandvoort is gewonnen door Sotrax Albert Motorsport. Het team kwam uit met een Porsche GT3 Cup (de voormalige auto van Duncan Huisman en Olaf Manthey uit de McGregor Porsche GT3 Cup Challenge), bestuurd door Kees Bouhuys, Jurgen Albert en Michael en Sebastiaan Bleekemolen.

Tekst Roy van der Laan; foto's Boudewijn Pieters en Tim Bohme

 startfoto
Ondanks dat veel teams hun auto’s al naar Dubai hadden verscheept voor de 24-uursrace van komende donderdag en vrijdag, meldden zich toch nog 42 teams op Circuit Park Zandvoort voor de derde race van het Winter Endurance Kampioenschap. Het winnende team, achter het stuur van de Porsche van eigenaar Kees Bouhuys, vertrok van pole position. De Porsche-equipe haalde nagenoeg probleemloos de finish. “We kampten een keer met vermogenverlies, maar dat hebben we opgelost door de elektronica te ‘resetten’ door de motor af te zetten en vervolgens weer te starten”, aldus de gelukkige Bouhuys. Pikant detail: de winnende Porsche reed op Dunlop-banden en dus niet op Michelin, de bandenleverancier van de McGregor Porsche GT3 Cup Challenge.

 podium Bleekemolen

Tegenslag

De concurrentie kende de nodige tegenslag. De beide Marcossen van Marcos Racing International, het team van Cor Euser, vielen terug door een afgebroken wiel (de ene Marcos Mantis) en versnellingsbakproblemen en veel schade (de andere Marcos Mantis).

 Euser uitval

Jetstream, met een Porsche GT3 Cup bestuurd door Simon Frederiks en Phillip Beyrer, kampte met versnellingsbakproblemen en moest genoegen nemen met de tweede plek algemeen. Dat was een tegenvaller voor het duo, want de Jetstream Porsche lag na een uur, na twee uur en na drie uur racen op kop. Op de derde plaats eindigde de Saker van Coos Schouten, Bernd Komp en Paul van Dam.

Probleemloos

In de klasse tot twee liter ging de zege naar John de Vos en Dennis de Borst met hun Renault Clio. “Het was een probleemloze race”, aldus De Vos, die al twee keer de titel won in het Winter Endurance Kampioenschap. De Divisie 3 is normaal een klasse voor Seats. Deze keer reed er een vreemde eend in de bijt mee en deze auto (een Mini) greep de zege. De Mini werd bestuurd door Arie Ruitenbeek, Len van Leeuwen, Hans Weijs en Leon Rijnbeek. De klasse voor BMW’s eindigde in een overwinning voor Steven Gijsen en Tim Coronel met hun BMW Compact 325. Voor Gijsen betekende dit zijn derde zege op rij, hij versterkte hiermee zijn eerste plek in de tussenstand.

Veel problemen

Vier uur racen is lang, zoals veel deelnemers ondervonden. Een kleine selectie: de hoog in het klassement staande Dillon Koster, Bertus Sanders en Marc Koster (Renault Clio) vielen uit met een defecte koppeling, Dick Waaijenberg en Henk Haane moesten de pijp aan Maarten geven toen een draagarm van de achterwielophanging van hun Porsche GT3 afbrak.
Ronald Morien en Nicky Catsburg waren de eerste uitvallers. “Bij de start ging ik naar links, daar raakte ik een andere auto. Toen ging ik achterstevoren”, aldus Morien, voor wie de race welgeteld 200 meter duurde. De equipe had een weekeinde om snel te vergeten. Tijdens de vrije trainingen op zaterdag vloog Nicky Catsburg immers al hard van de baan, zodat zijn team Match Racing in de uren voor de race nog hard aan het werk moest om de Clio tijdig te herstellen. Het Belgische team G&A Racing kwam niet verder dan de tijdtraining met hun BMW 130i. Omdat de wagen teveel geluid produceerde werd hij, nog voordat de race begon, al in de trailer geladen.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet