Supercar Challenge

DSC: Gastrijders Hummel en Kirkaldy pakken overwinning op Spa

hummel1

“Fantastisch dat het kan” waren de woorden van de organisator, teams en betrokkenen; dik 70 auto’s in één groot competitief startveld zonder noemenswaardige incidenten in de eerste ronden.


Tekst en foto's: PR

bovenbalk1

Bij het doven van de lichten wacht pole-sitter Martin Short in de Mosler MT900 lang met het opentrekken van het gas, gelukkig komt het gehele veld goed door La Source. Al zal Cor Euser ‘goed’ een relatief begrip vinden daar hij erg wijd gaat en wat posities verliest in zijn MarCorElly. Ook voor Martin Short verloopt de start niet vlekkeloos, in de aanloop naar Eau Rouge sputtert de Mosler; Short heeft problemen met het gaspedaal en kan maar met 20% gas rijden anders werkt de ECU tegen! Als deze twee honden het been laten liggen pakt Siebrand Dijkstra de leiding in de Audi R8 LMS GT3 gevolgd door Alex van ’t Hoff in de VEKA Mosler en Cor Euser. Euser zet dan het mes tussen de tanden na het fiasco in de eerste bocht en gaat op jacht naar de Mosler, aan het einde van de eerste ronde neemt hij zijn oorspronkelijke tweede positie weer terug.

Datzelfde mes is aan boord bij gastrijders Klaas Hummel en Andrew Kirkaldy in hun Ferrari GT2 van CRS Racing (jawel het team van naam uit onder andere het FIA GT3 en het LMS waar Andrew Kirkaldy onlangs nog een derde positie pakte in de GT2 divisie op dit circuit!) die vanuit het achterveld snel naar voren stuiven. Vooraan het veld blijft het ook spannend wanneer Siebrand Dijkstra een klein foutje maakt in de R8 LMS GT3 en terugvalt in de rangorde. Het begin van de race blijft hetzelfde tumultueuze karakter hebben wanneer Martin Short toch van de tractie van de Mosler gebruik weet te maken en voorbij Euser duikt om de eerste positie te herpakken gevolgd door Euser, van ’t Hoff en Andrew Kirkaldy die al aandrukt bij Alex van ’t Hoff.

short1

Het is geen wonder dat Andrew Kirkaldy in 2008 het record aantal pole positions in een jaar in het FIA GT verbrak; de Schot kan een knap potje sturen en gaat in drie ronden zowel van ’t Hoff, Euser en Short (die wederom met problemen kampt) voorbij om de leiding over te nemen! Euser vecht dan nog even terug maar bij het aanremmen van La Source in de zevende ronde herpakt Kirkaldy definitief de leiding om deze niet meer af te staan. Voor de gevestigde orde gaat het van kwaad tot erger wanneer Cor Euser vlak voor de pitstops in de negende ronde stil valt in Blanchimont. Daar waar veel van de leiders naar binnen duiken blijven Kirkaldy en Short buiten, achteraf een geniale zet want in de twaalfde ronde komt de Safety Car de baan op nadat Aart Bosman zijn fraaie Lotus Exige bovenop de Raidillon de bandenstapels in boort. Zoals het Spa-Francorchamps betaamt is de wedstrijdleiding niet in staat om de leiders in de race op te pakken waardoor Kirkaldy en Short een gigantisch voordeel op kunnen bouwen op de rest van het veld. Ver hierachter is het Rick Abresh die voor de gelegenheid de (rood-zwarte 2009) Ferrari GT2 bestuurt van het VEKA-team op een derde positie.

abresch1

Abresh rijdt met het hoofd; achter hem spelen vele fraaie gevechten om positie af wat hem in staat stelt een kleine voorsprong op te bouwen. Voor de leiding van de race wordt het weer spannend in de 17e ronde wanneer Short in begint te lopen op de inmiddels ingestapte Klaas Hummel. Een tweede Safety Car gooit roet in het eten voor Short die lijdzaam moet toezien dat de twee leiders in de Supersport-I divisie tussen hemzelf en Klaas Hummel achter de Safety Car rijden – hier hoeft hij niet te hopen op deelnemers die snel opzij zullen gaan! Wanneer Short na de Safety Car in de busstop chicane Hummel voorbij stevent denkt hij de ultieme comeback te hebben gemaakt. Echter aan de andere kant van het rechte stuk voor hem spint Wilfred Herder in de Aston Martin, Marc Goossens rijdt hier op in met zijn BRL-V6 waarop de wedstrijdleider besluit de rode vlag uit te hangen (met nog zo’n 6 minuten op de klok). De wedstrijd wordt twee ronden terug gedraaid waardoor gastrijders Hummel – Kirkaldy het hoogste treetje op het podium mogen beklimmen, gevolgd door een gerevalideerde Short en Rick Abresh op een derde positie.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet