GT

BOSSGP: Crash en megastart voor Marijn van Kalmthout tijdens ADAC Eifelrennen op de Nürburgring

480_mvk_nurburring_7

Marijn van Kalmthout heeft de 28.000 toeschouwers tijdens de ADAC Eifelrennen op de Nürburgring getrakteerd op een daverende show. De Hoofddorpse Ford-dealer presteerde het om zijn Benetton Formule 1 in de tweede race vanaf de zevende startplek binnen twee bochten naar de tweede plek te sturen. Samen met Klaas Zwart reed hij daarna snel weg van de rest van het veld, maar ook dit keer maakte Zwart geen fout en moest Van Kalmthout zich tevreden stellen met de tweede plaats. In race 1 reed Van Kalmthout ook op de tweede positie, totdat hij een klapband kreeg bij een snelheid van 264 km per uur. “Ik heb ontzettend geluk gehad dat er zich geen obstakels op mijn weg bevonden, want dan was ik er niet zo goed vanaf gekomen”.

Tekst en foto's: PR

Na zijn sterke kwalificatie tijdens de Masters of Formula 3 op Zandvoort was Marijn van Kalmthout optimistisch over zijn kansen op een goed resultaat op de Nürburgring. Klaas Zwart bleek immers te kloppen in de race om de pole en bij zijn spectaculaire inhaalrace tijdens de Masters kwam de Hoofddorper maar net een rondje tekort om Zwart te verslaan.
Op de Nürburgring moest Van Kalmthout echter bij de kwalificatie genoegen nemen met de startplaats naast zijn grote rivaal. “ Tot vijf minuten voor tijd stond ik op pole, maar Klaas Zwart perste er aan het eind van de kwalificatiesessie werkelijk een superronde uit en pakte uiteindelijk de pole position voor race 1.

480_mvk_nurburring_5

Niet prettig
Bij de start van de race kon Marijn van Kalmthout aanvankelijk goed volgen. “We hebben echt een fantastische race gehad. Op de Nürburgring heb je normaal gesproken na het rechte eind een bocht naar rechts en dan ga je de Mercedes Arena in, een lange doordraai naar links. Ze hebben dit weekend de baan aangepast en nu ga je direct na het rechte eind met een kort knikje naar rechts en dan direct vol linksaf. Je moet dan helemaal terug naar de eerste versnelling en oppassen voor de hoge kerbstones. Dat is voor ons soort auto’s niet prettig”.

Klapband
Ronden lang reed het tweetal op topsnelheid over het circuit in de Eifel, waarbij de voorsprong op de rest van het veld bijna opliep tot een minuut. Op het moment dat Zwart een klein gaatje van 1,5 seconde wist te slaan naar Van Kalmthout sloeg in ronde 9 het noodlot toe voor de bestuurder van de Benetton. Bij een snelheid van 264 km per uur kreeg hij een klapband en werd zijn auto een onbestuurbaar projectiel. Van Kalmthout beseft dat hij toch geluk heeft gehad: “Plotseling brak de auto uit en ging ik drie keer volledig in de rondte. Ik trapte mijn koppeling in, wist de auto weer recht te zetten en wilde snel weer door. Maar toen ik in mijn spiegel keek zag ik dat mijn linkerachterband was geklapt en wist ik dat mijn race over was. Ongelofelijk dat dit mij weer overkomt, maar als ik nadenk wat er bij die snelheid allemaal had kunnen misgaan heb ik toch een engeltje op mijn schouder gehad. Er was het nodige beschadigd, zoals de diffuser en de splitters, maar gelukkig hadden we genoeg tijd om dit te herstellen voor de tweede race”.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet