GT

FIA GT3: Kenneth Heyer en Bernd Herndlhofer winnen amusante eerste race op Jarama

087

Een onverwachte overwinning voor Audi in één van de laatste bochten. Een vloekende steenrijke Duitse prins. Schade voor Paul van Splunteren. Een onbestrafte witte lijn actie. Een opgestoken middelvinger. Veel tik en duwwerk en favorieten die er niet aan te pas kwamen. Dit waren zo’n beetje de ingrediënten van een zeer amusante eerste race van de FIA GT3 op het Spaanse circuit van Jarama.

Tekst: Gerrie Hoekstra
Foto's: PR


Verrassend is de poleposition van Albert von Thurn und Taxis die zijn Lamborghini voor klassementsleider Daniel Keilwitz plaatste. Paul van Splunteren mag van de vierde plaats aanvangen en Bernhard van Oranje van plaats 22.

Op het onmogelijke tijdstip van 09.15 uur beginnen de 26 auto’s, na twee opwarmronden, aan hun één uur durende strijd. De BMW van Nikolaus Mayr-Melnhof, gestart van de derde plaats, gaat als koploper de eerste bocht in. Het gehele veld komt ongeschonden door de eerste ronde heen. De BMW en de Lambo van Albert von Thurn und Taxis lopen iets uit op een drietal hevig strijdende auto’s waaronder Van Splunteren die een aantal tikken uitdeelt maar ook moet incasseren. De Lambo gaat voorbij aan de BMW, die daarna zijn wagen diep in het grind vastzet. Van Splunteren valt terug naar een negende plaats. Opvallend is het dat vele coureurs fouten maken en buiten het raceasfalt terecht komen. De strijd om de vierde plaats tussen de Chad Racing Ferrari van Dieggo Alessi en Giocomo Petrobelli en drie Audi’s is spannend. Mike Parisy/Joakim Lambotte moeten met pech de strijd staken en behalen geen punten voor het kampioenschap. Na een touché met een andere deelnemer zoekt Van Splunteren, vanaf een elfde plaats, met flinke voorschade de pits op. Marco Holzer staat klaar om zijn plek over te nemen, maar door de problemen met de Porsche moet het duo de strijd staken.

Vloekende prins
De steenrijke Prins Albert von Thurn und Taxis doet het buitengewoon goed en overstijgt zichzelf door de toch moeilijk te besturen Lamborghini als koploper de pits in te sturen voor de rijderswissel. Giorgio Sanna neemt zijn plaats over maar rijdt bij het uitrijden van de pitstraat dwars over de doorgetrokken witte lijn de baan op. Waar bij andere raceklassen onmiddellijk een drive through straf volgt werd door de wedstrijdleiding dit voorval door de vingers gezien. Sanna valt terug mede door problemen met de voorbanden. De flink opzettende Callaway Competition Corvette Z06R van Christian Hohenadel rijdt 4 seconden sneller dan de koploper en het duurt niet lang voordat de Corvette de Argo Racing Lamborghini in zijn vizier heeft. De veel snellere Corvette probeert op allerlei manieren Sanna te passeren totdat de twee met elkaar in aanraking komen en de Lambo achterstevoren wordt getikt. De Duitse Prins gaat in de pits geheel uit de bol gooit er een paar flinke Duitse scheldwoorden uit, gooit met zijn drinkbeker en verliest even alle waardigheid die in zijn kringen toch normaal moet zijn. Het wordt nog erger voor Sanna die problemen krijgt met de Ferrari van Dieggo Alessi en in dezelfde bocht, als het eerdere voorval met de Corvette, achterstevoren wordt getikt.

084

Verrassende laatste ronde
Inmiddels lijkt Hohennadel op een onbedreigde overwinning af te gaan. In de slotfase krijgt de Corvette echter problemen met de benzinepomp en hij valt zienderogen terug. De op de tweede plaats rijdende Team Rosberg Audi R8 LMS van Kenneth Heyer ruikt zijn kans en weet in één van de laatste bochten de slingerende Corvette te passeren. Dit betekent de eerste overwinning van Audi dit seizoen. Bernhard van Oranje met teamgenoot Marius Ritskes behalen een mooie 14de plaats.

086

Om elke positie werd er in de race flink gestreden waarin voor een aantal rijders het kookpunt flink werd bereikt. Dit belooft nog wat voor de tweede race vanmiddag, waarbij de teamgenoot van Paul van Splunteren Marco Holzer vanaf pole mag vertrekken. Nu maar hopen dat het Porsche duo het geluk aan hun kant heeft en een podiumplaats behaald kan worden.

Stand na vijf races:
1. Daniel Keilwitz 76
1. Christian Hohenadel 76
3. Philip Geipel 57
4. Mike Parisy 50
4. Joakim Lambotte 50
6. Jose Luis Cunill 40
6. Tim Bergmeister 40
8. Toni Seiler 39
8. Dino Lunardi 39
10. Albert von Thurn und Taxi 36
16. Paul van Splunteren 10
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet