Sportscars

Sportscars: Onverwachte zeges zijn de mooiste (lang)

100613_24u_lm_finish_audis
Drievoudige zege voor Audi in Le Mans

Het lijkt een beetje een trend te worden bij 24-uursraces. In Doebai was er nog niet zozeer sprake van, maar zowel vorige maand op de Nürburgring als nu in Le Mans ging de overwinning in een 24-uursrace naar een auto die zeker niet de snelste was, maar wel bleef rijden en zo opklom, terwijl de concurrentie te maken kreeg met problemen. En net zoals de overwinning van BMW op de Nürburgring zonder meer verdiend was, zo valt er ook weinig af te dingen op de negende overwinning van Audi tijdens de 24 Uur van Le Mans. Immers, snelheid is belangrijk, maar betrouwbaarheid net zo. En dat had men bij Audi duidelijk het beste voor elkaar. Saillant detail is dan misschien wel dat uitgerekend BMW voor het enige noemenswaardige probleem bij de drie fabrieks-Audi’s zorgde, maar daarover later meer.

Tekst: René de Boer
Foto's: PR, Rebocar (1)


Natuurlijk is het achteraf altijd makkelijk praten. Zo meldt het officiële Audi-persbericht na afloop van de race, dat Audi er tijdens de 24 Uur van Le Mans bewust voor had gekozen niet de snelste te zijn, maar meer te gaan voor betrouwbaarheid en zuinigheid. Vast wel. Wie met name op woensdagavond tijdens de eerste kwalificatie de zorgelijke gezichten bij tal van Audi-strategie- en techniekspecialisten in de pitbox zag toen de fabrieks-Peugeots de ene snelle tijd na de andere op de klokken zetten en zelfs de ORECA-Peugeot sneller bleek dan de fabrieks-Audi’s, weet wel beter. Maar uiteindelijk is het wel zo dat Audi de boeken ingaat als winnaar van de 78e editie, en dat zelfs voor de vierde maal in de historie van Audi in Le Mans met een drievoudige zege, en Peugeot volledig met lege handen stond. Dat moet in Sochaux veel pijn doen, zoals wel bleek toen sportdirecteur Olivier Quesnel zijn tranen de vrije loop liet toen de motor in de nummer 1-Peugeot op zondag rond 12.49 uur de geest gaf.

100612_24u_lm_start_peugeots
De Peugeots startten sterk, maar haalden de eindstreep niet

Bitter moment voor Hugues de Chaunac

Vanaf dat moment was alle hoop gevestigd op de nog resterende ORECA-Peugeot, maar ook bij die auto plofte de motor, en wel om 13.43 uur, nog geen uur na de uitval van de laatste fabrieksauto. Voor teambaas Hugues de Chaunac, voor wie het winnen van Le Mans een doel is dat hij elk jaar met meer verbetenheid lijkt na te jagen, maar dat tegelijkertijd steeds verder weg komt te liggen, naarmate de fabrieksteams de lat hoger en hoger leggen, was dit een bitter moment. Ook hij barstte in huilen uit.

100612_24u_lm_bernhard_op_audi
Blijdschap bij Timo Bernhard, die de winnende Audi over de finish mocht rijden

Rockenfeller kan horlogecollectie uitbreiden

Bij Audi werden er ook de nodige tranen geplengd, maar meer van emotie en vreugde over het behaalde succes, dat gerust als onverwacht mag worden bestempeld. Maar zoals bekend zijn dat juist de mooiste. Voor elk van de winnaars Mike Rockenfeller, Timo Bernhard en Romain Dumas was het de eerste keer dat ze op de hoogste trede van het podium mochten plaatsnemen. Daarbij komt dit succes ook een beetje op naam van Porsche, want Bernhard en Dumas staan bij de fabrikant uit Stuttgart op de loonlijst en werden net als vorig jaar voor de 24 Uur van Le Mans aan Audi uitgeleend. Rockenfeller, die eerder dit jaar de 24 Uur van Daytona won en daarme (na Derek Bell en Al Holbert in 1986 en 1987 en Jan Lammers in 1988) pas de vierde coureur is die dit kunststukje in één seizoen klaart, verwees naar zijn ongelukkige eerste optreden met een LMP1 in Le Mans, drie jaar geleden, toen hij de Audi in de muur zette. “Gelukkig heeft Audi het vertrouwen in mij behouden en zijn de mensen in me blijven geloven”, zei Rockenfeller, die zijn horlogecollectie na Daytona nu voor de tweede maal dit jaar met een fraaie nieuwe Rolex kan uitbreiden.

100613_24h_lm_rolex
Nieuwe Rolex Daytona voor Mike Rockenfeller

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet