VLN

Div: Spannende VLN-race pas op laatste meters beslist

100612_vln_mamerow_action
Chris Mamerow en Marc Basseng wonnen met de Mamerow-Porsche de vierde VLN-race van het seizoen

Nadat Porsche er voor het eerst sinds jaren niet in slaagde om de 24-uursrace op de Nürburgring-Nordschleife te winnen, ging de overwinning in de eerste VLN-race na de 24-uursrace wel weer naar een Porsche-team. Bij de 41e Adenauer ADAC Rundstrecken Trophy ging de overwinning naar het Mamerow-Porsche-team, bestaande uit Chris Mamerow en Marc Basseng. Voor Chris Mamerow, die het seizoen samen begon met Sascha Bert, maar voorafgaand aan de derde VLN-race van het seizoen afscheid nam van zijn teamgenoot en in Marc Basseng en vervanger vond, was het al de tweede zege van het seizoen. Eind april had hij samen met Wolf Henzler gewonnen. Ditmaal kregen Mamerow en Basseng de overwinning echter niet cadeau: hun marge van slechts 0,240 seconden op de als tweede geklasseerde Frank Stippler en Hans-Joachim Stuck in de Phoenix-Audi R8 LMS was de kleinste marge van het seizoen en zelfs één van de geringste verschillen uit de VLN-historie. Achter de Audi eindigden acht Porsches op de plaatsen drie tot en met tien.

Tekst: René de Boer
Foto's: VLN Presse/Jan Brucke


Pas op de laatste meters slaagde Mamerow er in de stromende regen in om de leiding in de wedstrijd over te nemen en vervolgens de zege naar huis te rijden. In het laatste kwart van de vier-uursrace werden de omstandigheden zo slecht, dat de meeste teams nog een keer extra naar binnen moesten om regenbanden te laten monteren. De laatste ronde bracht pas de beslissing in de wedstrijd in de vorm van een direct duel tussen Mamerow en routinier Hans-Joachim Stuck, die bij Tiergarten definitief het onderspit delfde. “Het duel met Chris was zo gaaf, dat ik er zelfs bijna niets meer mee zit dat wij slechts tweede geworden zijn”, zei Hans-Joachim Stuck na afloop. Als troost bleef voor Stuck en Stippler ook nog de snelste ronde in de race.

100612_vln_weijers
Erik Weijers en Jacco Griffioen reden met de Certainty-BMW

Erik Weijers en Jacco Griffioen waren met één van de beide Certainty-BMW’s de enige Nederlanders met een tastbaar resultaat. Het duo eindigde als 85e algemeen en als vijfde in de klasse. Donald Molenaar, die een BMW M3 deelde met de Duitser Thomas Kappeler, had zicht op een podiumplaats in de klasse toen bij Fuchsröhre bij hem de rechter achterband klapte. “En dat terwijl we in de regen reden, dus er was helemaal geen extra belasting of zo”, aldus Molenaar. “Ik kon de auto gelukkig nog wel opvangen en naar de pits brengen, maar verder rijden zat er niet meer in en zo was de race twee ronden voor het einde voor ons afgelopen.

100612_vln_molenaar
Geen resultaat na klapband voor Donald Molenaar en Thomas Kappeler in de BMW M3

Uitslag:
1. Chris Mamerow/Marc Basseng, Porsche 911 GT3 R, 27 r. in 4.01:40,246
2. Frank Stippler/Hans-Joachim Stuck, Audi R8 LMS, op 0,240
3. Lance David Arnold/Christian Menzel, Porsche 911 GT3 R, op 53,234
4. Oliver Kainz/Arno Klasen, Porsche 911 GT3 R, op 2:18,890
5. Armin Hahne/Jochen Krumbach/Marc Gindorf, Porsche 911 GT3, op 6:31,577
6. Norbert Fischer/Marco Seefried, Porsche 911 GT3, op 9:49,812
85. Jacco Griffioen/Erik Weijers, BMW 130i, op 5 ronden (9e klasse V5)
uitgevallen: Donald Molenaar/Thomas Kappeler, BMW M3 (klapband)




Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet