Diversen

Belcar: Zege voor Goossens/Soulet op Spa

Ondanks een uitstekende teamstrategie van team Audi WRT, dat deze keer de R8 LMS van Kumpen-Franchi tussen de Porsches kon mengen, behaalde de 911 GT3-R Prospeed nr. 60 van de leiders in het kampioenschap Maxime Soulet en Marc Goossens zijn tweede zege van het seizoen op het bloedhete Francorchamps, in het voorprogramma van de 12 Uren van Spa.

Tekst PR

Goossens en Soulet winnen op Spa
Onder een zomerzon ging een indrukwekkend peloton van 60 wagens in twee golven (met de Britten in een tweede golf) van start voor de tweede manche van het Belcar Endurance Championship. Meteen in de eerste ronde al opschudding: door een slecht gemonteerde remschijf komt Tim Verbergt terug naar de pits op drie wielen met zijn Aston Martin DBRS9 Gulf, die zich plaatste voor de vierde plaats op de startgrid. Jan Heylen heeft amper meer geluk. Hij komt na drie ronden tot stilstand door een motoralarm: een echte epidemie voor het team van KRK, want halfweg de race, toen Jeffrey Van Hooydonk een sterke relais af had gerond op de derde plaats achter de twee leidende Porsches, geeft de V10 van de Dodge de geest. Vooraan nemen de twee Porsches 911 GT3-R van Prospeed met Maxime Soulet en Ruben Maes aan het stuur het commando, voor de Viper, de Ferrari van Chad Racing van Iain Dockerill en Diego Alessi en de twee Audi’s R8 LMS van Kumpen en Longin.

Kort na de eerste helft van de race, vlak na de eerste bevoorrading, rukt de safety car uit om een slecht geplaatste Britse Ferrari te ontzetten. Door een fijne strategie van WRT, kunnen ze een van hun wagens tussen de Porsches plaatsen door tijdens de neutralisatie een tweede keer te bevoorraden en de verplichte pilotenwissel uit te voeren. Een actie die hen heel wat kostbare seconden oplevert en waardoor de R8 LMS van Anthony Kumpen en Greg Franchi de tweede plaats grijpt, amper 17 tellen achter de leiders na 2h30 wedstrijd. "Fysiek was het erg zwaar, want de cockpit van de wagen was een echte bakoven," vertelde Marc Goossens na zijn tweede opeenvolgende en dik verdiende succes. « WRT heeft een mooie slag geslagen door te tanken tijdens de "safety car", maar we konden toch onze koppositie behouden. We hebben onze voorsprong rustig gecontroleerd. »Dat blijkt ook uit de analyse van de snelste rondetijden, met een voorsprong van 2 seconden voor de Rundup Porsche die zijn voorsprong in het kampioenschap verstevigt.Verder behaalde Enzo Ide, de teamgenoot van Ruben Maes, zijn eerste podiumplaats in de Belcar met de tweede Prospeed Porsche. Een plaats die naar de tweede Audi van Verbist-Longin had kunnen gaan, zonder een tweede stop op een ongelukkig moment en vooral een lekke band links achteraan. De R8 nr. 72 werd uiteindelijk 5de, net achter de Lamborghini Gallardo van polemen Dany De Laet en Niels Lagrange. De mooie prestatie van het team van Vincent Vosse werd vervolledigd door de 7de plaats van Benjamin Bailly (in zijn eerste race in GT), samen met gentlemen-drivers Christian Kelders en Jean-Luc Blanchemain. De Audi nr. 74 finishte net achter de Ferrari Chad van Dockerill-Alessi en voor de Lamborghini Gulf Team First van de Fransen Fatien-Valentini.

De Ferrari van Bouvy-Coens, de eerste die een adequate strategie hanteerde, en de Porsche Belgium Racing van de familie Derdaele, winnaar in de klasse 4 voor de twee Speedlover Porsches, vervolledigden de Top 10 na de problemen van de Mosler die bij de start de leiding nam met Olivier Van Oost.

Bij de toerwagens  ging de zege naar de BMW M3 GTR Hamota Motorsport van Bob en Kris Verhoeven, amper 8 seconden voor de BMW 120d van Patrick Beliën en Dimitri Cuyvers.

Uitslag :
1. Soulet-Goossens (Porsche 911 GT3-R), 56 ronden ;
2. Franchi-Kumpen (Audi R8 LMS) op 23.740 ;
3. Maes-Ide (Porsche 911 GT3-R) op 40.732 ;
4. Lagrange-De Laet (Lamborghini Gallardo) op 1.25.183 ;
5. Verbist-Longin (Audi R8 LMS) op 1.28.473 ;
6. Alessi-Dockerill (Ita-GB/Ferrari 430 GT3) op 1.31.908 ;
7. Blanchemain-Kelders-Bailly (Fra-Bel-Bel/Audi R8 LMS) op 1r ;
8. Fatien-Valentini (Fra/Lamborghini Gallardo) op 1r ;
9. Bouvy-Coens (Ferrari 430 GT3) op 1r ;
10. Derdaele-Derdaele (Porsche) op 1r (1ste Klasse 3);…
26. Verhoeven-Verhoeven (BMW M3 GTR) op 4r (1ste Div.2 Klasse 3) ;
27. Belien-Cyuvers (BMW 120D) op 4r (1ste Div 2 klasse 2)

Kampioenschap (officieus):
1. Soulet-Goossens 40 ;
2. Verbist-Longin 28 ;
3. Bouvy-Coens 20 ;
4. Franchi-Kumpen 17 ;
5. Haane-Van Lagen en Maes-Ide 15 ;
7. Derdaele-Derdaele 14 ; etc

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet