Diversen

Column: Terugblik 2005 René de Boer

 In de hot seat naast Stig Blomqvist
Hoogtepunt van het jaar: meerijden met Stig Blomqvist

Terugkijkend op 2005 is het niet zo moeilijk om mijn persoonlijke journalistieke hoogtepunt te noemen. Dat kwam al vrij vroeg in het jaar, eind januari om precies te zijn. Bovenop de Col de Turini, de beroemde bergproef uit de Rally van Monte Carlo, mocht ik plaatsnemen in de “hot seat” naast Stig Blomqvist voor een fantastische ervaring in de Audi quattro S1 Groep B, misschien wel de heftigste rallyauto ooit gebouwd. Geweldig, wat een auto, wat een power en wat een wagenbeheersing van de Zweed, die onder het genot van vele flessen rode wijn bij het haardvuur ’s avonds ook nog eens een buitengewoon begenadigd verteller bleek te zijn.


Tekst: René de Boer
Foto’s: Raymond de Haan, Stefan Warter, René de Boer, NN


Voor mij als quattro-liefhebber (en de trotse eigenaar van een origineel Nederlands exemplaar, bouwjaar 1987) was het 25-jarig jubileum van deze unieke auto natuurlijk helemaal een feestje. Een kleine maand later was ik in Ingolstadt voor de “quattro night”, een bijzonder evenement dat Audi ter gelegenheid van dit lustrum georganiseerd had. Dat was helemaal speciaal: Michèle Mouton, Hannu Mikkola, Stig Blomqvist en zelfs Walter Röhrl, de rallyhelden uit mijn jeugd, ze waren allemaal aanwezig. Het sneeuwde hard en was ijzingwekkend koud (het grootste deel van het programma vond buiten plaats), wat diverse andere Nederlandse journalisten er al snel toe noopte de aftocht te blazen. Gelukkig was ik er met eigen vervoer, rechtstreeks van de wereldbeker skiën in Garmisch, en kon ik tot in de vroege uren blijven om te genieten van alle historische verhalen van deze rallygrootheden!

Bijna 89 jaar en nog volgas

 Interview Paul Frere
Interview met Paul Frère (midden), rechts collega Ed Heuvink

Een zeer plezierige herinnering blijft ook het interview met Paul Frère dat ik samen met collega Ed Heuvink had in een Brussels restaurant. Frère hoopt op 30 januari aanstaande 89 te worden, maar dat weerhoudt hem er allerminst van om nog steeds actief te zijn als autojournalist. Op weg naar het restaurant gaf hij zijn Porsche 911 flink de sporen! Tot zijn wapenfeiten als coureur behoren de overwinning tijdens de 24 Uur van Le Mans in 1960 en de tweede plaats bij de Belgische Formule 1-Grand Prix in 1956, beide met Ferrari. Toch beschouwt hij zichzelf in de eerste plaats als journalist en hij wordt als zodanig wereldwijd zeer gewaardeerd en gerespecteerd. Dat hij na publicatie van het interview in maandblad “Start” een brief stuurde met de opmerking dat hij dit één van de beste artikelen vond die over hem geschreven zijn kan beleefdheid zijn, maar het maakte me in alle bescheidenheid wel een beetje trots.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet