Belcar

Belcar: 70 inschrijvingen tijdens 12U Spa weekend

Acht weken na het begin van het seizoen met de Gordon Finest Race in Zolder trekt het Belgisch uithoudingskampioenschap dit weekend naar Spa-Francorchamps voor een tweede manche van 2h30 in het voorprogramma van de 12 Uren. Het peloton wordt versterkt met de British GT en de Aston Martin Challenge, zodat er meer dan 70 bolides op de startgrid zullen staan. Een goede strategie en handigheid in het drukke verkeer worden cruciaal in de evenwichtige strijd tussen Porsche, Dodge, Audi, Lamborghini, Aston Martin en Ferrari.
Met meer dan zeventig wagens ingeschreven (45 in de Belcar, 20 in de British GT en 9 in de Aston Martin Challenge), belooft deze tweede afspraak van het jaar - over 150 minuten - een topevenement te worden met een erg gevarieerd en goed gevuld startveld.

Tekst en Foto's PR

belcar-2010-preview-12h-spa-2

In de Belcar werden de inschrijvingen van Porsche, maar ook die van Audi (met een 3de R8 LMS WRT voor Benjamin Bailly en de Fransman Jean-Luc Blanchemain), Lamborghini (de twee Gallardo's van Gulf Team First van de Fransman Fabien Giroix en team Reiter komen de 24 Uren voorbereiden met de snelle Nederlander Peter Kox) en zelfs Aston Martin (een tweede DBRS9 is ingeschreven met John Svensson en Pierre Grivegnée) versterkt. Er komen ook twee Sakers, twee Maserati's (een GT3 en een GT4), een Lotus Elise en enkele bijkomende BMW aan de start in Divisie 2.
Daarbij komen nog de Britse deelnemers die in een tweede golf van start zullen gaan. Zij presenteren onder andere een Ferrari 430 Scuderia voor de internationale referentie Allan Simonsen en GT3's die vergelijkbaar zijn met de bolides die we bij ons zien, maar ook zeldzame bolides zoals de Ascari KZ1R, Ford GT en een originele KTM X Bow GT4 en verschillende Ginetta's G50.

Al dit mooi volk zal voor een "stevig" spektakel zorgen, zowel op de piste als in de pitlane, waar het Belcar-reglement wijselijk aangepast en verbeterd werd. Om wagens die minder verbruiken niet teveel te bevoordelen heeft Speedworld immers beslist om een pilotenwissel - of een simulatie van een pilotenwissel - op te leggen tijdens elk van de twee verplichte stops. Zo worden ultieme pitstops van amper enkele seconden vermeden...

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet