Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Dutch GT4

Dutch GT4: Banden en klapper Mathijs Harkema zorgen voor gesprekstof (lang)


480_opstellen_140

Handicaps
Voorafgaande aan de Profile Tyrecenter Pinksterraces werd er gesleuteld aan de handicaps van de diverse deelnemende modellen. Het gewicht van de BMW M3 GT4 werd met 50 kilo teruggebracht, daarnaast werd de wagenhoogte verlaagd. De Porsche 997 GT4, winnaar van twee van de drie races tijdens de Paasraces, werd bestraft met een toerenbegrenzer die op 7.900 toeren stond afgesteld. Dat was 600 toeren minder dan tijdens de openingsraces van het seizoen. Verder mocht Solid State Racing by Day V Tec de luchtinlaatrestrictor op de Corvette C6 verwijderen. In plaats daarvan kreeg de ‘Vette’ een andere computer van de organisatie. Het netto resultaat: meer koppel, meer vermogen.
Naast de handicaps per model, kent het HTC Dutch GT4 ook ‘succesballast’. Phil Bastiaans en Mathijs Harkema presteerden het best tijdens de Paasraces, hun Porsche 997 GT4 kreeg als beloning 40 kilo extra lood. Duncan Huisman en Ricardo van der Ende (BMW M3 GT4) kregen 30 kilo succesballast, Christiaan Frankenhout en Ferdinand Kool moesten 20 extra kilo’s meezeulen.

480_verheul_race1_189

Verbeterd onderstel
De Aston Martin GT4 van Jan Joris Verheul beschikte over een gewijzigd onderstel. Dat had niks met het handicapverhaal te maken. “We mochten tijdens de Paasraces al met een upgrade rijden”, aldus teammanager Alex van Eijk van http Racing . “Het was toen al gehomologeerd voor de Aston Martin. We kregen de set te laat binnen om er voldoende mee te kunnen testen. Daarom hebben we tijdens de Paasraces met de ophanging van vorig seizoen gereden. Nu hebben we de upgrade wel gemonteerd.”

480_mustang_verschuur_2143

Pech voor de Camaro’s
Tijdens de Profile Tyrecenter Pinksterraces moesten we de Camaro’s van Equipe Verschuur missen. Het team had tijdens de vrije trainingen dusdanige problemen met de elektronica, dat de beide auto’s net als tijdens de Paasraces ontbraken.

480_crash_kroes_7549
Foto: Olga Bos

Op zaterdag bleef de Porsche 997 GT4 van Mark Kroes en Mathijs Bakker in de pits. Na een flinke klapper op vrijdag, had het Speedlover team de zaterdag nodig om de Porsche te repareren.

480_nieuwe_porsche_154

Speedlover breidde het startveld uit met een extra Porsche 997 GT4, bestuurd door Sjaco Griffioen en Theo de Prenter. Van de 20 verwachte auto’s verschenen er aldus zeventien aan de start van de eerste kwalificatietraining.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet