Toerwagen Diesel Cup

TDC: Jeroen Dik leidt Volkswagen 1-2 in tweede race Toerwagen Diesel Cup

480_tdc_pinkster_r2

Tijdens de wedstrijddag van de Profile Tyrecenter Pinksterraces stuurde Jeroen Dik zijn Volkswagen Golf 6 als eerste over de finish van de vijftig minuten durende race van de Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup. Het duo Ronald Morien / Dennis de Groot (Volkswagen Golf 5) deed goede zaken in het kampioenschap door na de overwinning van zaterdag als tweede te eindigen. Damesduo Liesette Braams en Gaby Uljee (BMW 123d) reed onder toeziend oog van 23.000 toeschouwers op Circuit Park Zandvoort een ijzersterke wedstrijd en maakte het podium compleet.

Tekst en foto: PR

Ronald Morien kwam bij de rollende start uitstekend weg en leidde hij het veld voor merkgenoot Jeroen Dik. Hoewel zij samen afscheid namen van de rest van het veld, verscheen de vanaf plaats 21 gestarte equipe Marcel Roeleveld / Bas Baars (Volvo C30 D5) langzaam in hun spiegels. Het leek afgesproken werk tussen de twee Volkswagen-coureurs. “We zijn aan elkaar gewaagd, maar het was mooi dat we de BMW’s achter ons konden laten”, vertelde Morien. “Na één ronde waren wij hen al kwijt. Jeroen sloot aan en we reden samen weg.”

Halverwege de wedstrijd doken Ronald Morien en Jeroen Dik tegelijk in de pitstraat voor de verplichte stop en eventuele rijderswissel. De duur van de pitstop werd mede bepaald door de rangschikking in het kampioenschap. Hierdoor moest de equipe van Morien / De Groot langer stilstaan dan Dik, die ook het tweede gedeelte reed. Roeleveld gaf het stuur over aan teamgenoot Baars. De Volvo nam de koppositie over, maar een mogelijke podiumplaats ontglipte het duo. Omdat er te kort was gestopt besloot de wedstrijdleiding een tijdstraf van twintig seconden op te leggen.

Dik kreeg concurrent Baars in het vizier en maakte in de achttiende ronde een geslaagde inhaalpoging voor de leiding in de wedstrijd. Terwijl hij dat deed drong de damesequipe met Gaby Uljee aan bij de equipe van Marcel Nooren en Ricardo van der Ende (BMW 123d) voor plaats vier. De ervaren vrouwelijke coureur kreeg een belangrijke taak opgelegd. “Over de radio werd mij verteld dat de Volvo voor mij een tijdstraf had gekregen”, vertelde Uljee, die de zaterdagrace al enige tijd op kop had gereden. “Ik kon mijn tegenstander verschalken voor de vierde plaats en daarna moest ik nog vier seconden goedmaken om op het podium te eindigen. Dat lukte gemakkelijk en had ik zelfs nog iets over aan het eind. We boeken als duo steeds meer progressie en daarom kijken wij erg uit naar de volgende races.”

Jeroen Dik won met een marge van zeven seconden op Ronald Morien en Dennis de Groot en was daarom een tevreden man. “Ik ben gigantisch blij met deze overwinning”, zei Dik, die tijdens de Paasraces nog geen punten mocht scoren vanwege niet gehomologeerde auto. “We hebben een heel hoop werk gehad en dus smaakt deze overwinning des te beter. Men dacht dat we langzamer zouden zijn zodra we onze auto hadden aangepast, maar ik bewijs het tegendeel.”

De Groot had liever de race gewonnen, maar was tevreden met het resultaat. “Vanwege onze plaats in het kampioenschap moesten we in vergelijking met Jeroen vijftien seconden langer stilstaan tijdens de pitstop. Uiteindelijk heb ik het verschil teruggebracht naar zeven seconden, dus we hebben een super race gereden”, concludeerde De Groot. “En we doen goede zaken in het kampioenschap”, vulde teamgenoot Morien aan.

Liesette Braams en Gaby Uljee eindigden als derde voor het duo Marcel Nooren en Ricardo van der Ende. Marcel Roeleveld en Bas Baars werden na hun straf op 25 seconden van de winnaar als vijfde geklasseerd.

De volgende twee wedstrijden vinden in het weekend van 6 juni plaats tijdens de RTL GP Masters of Formula 3 op Circuit Park Zandvoort.

Uitslag Profile Tyrecenter Pinksterraces 2010
Race 2 Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup:

1. Jeroen Dik, Volkswagen Golf 6, 24 ronden in 51 min 45,095 (119,756 km/u),
2. Equipe Morien / de Groot, Volkswagen Golf 5, op 7,375,
3. Equipe Liesette Braams / Uljee, BMW 123d, op 18,153,
4. Equipe Nooren / Van der Ende, BMW 123d, op 24,960,
5. Equipe Roeleveld / Baars, Volvo C30 D5, op 25,736,
6. Equipe Cornelissen / de Kleijn, BMW 120d, op 40,976,
7. Equipe van Leen / Swart, BMW 120d, op 43,393,
8. Equipe Ruitenbeek / Severs, BMW 123d, op 1:03,231,
9. Equipe van der Kolk / Verheul, BMW 120d, op 1:07,467,
10. Equipe Boodie / Bergmans, Toyota Auris 2.2d, op 1:08,274,
11. Lev Fridman, Toyota Auris 2.2d, op 1:08,596,
12. Equipe Gras / Smeijsters, Seat Ibiza Cupra, op 1:11,033,
13. Equipe Bleekemolen / Van de Laar, BMW 320D, op 1:11,178,
14. Equipe Bouhuys / van Os, BMW 320D, op 1:37,895,
15. Equipe Emons / Wilschut, BMW 120d, op 1:52,159,
16. Equipe Verbeeck / Kleyheeg, BMW 120d, op 2:02,800,
17. Equipe Galante, BMW 120d, op 2:02,992,
18. Equipe Brenger, BMW 123d, op 1 ronde,
19. Equipe Luc Braams / Verschuur, BMW 123d, op 1 ronde,
20. Equipe van Rijswick / Oprey, BMW 120d, op 1 ronde,
21. Equipe Brunsveld / Timmer, Seat Ibiza Cupra, op 1 ronde,
22. Equipe L'Ortye / Charles, BMW 120d, op 2 ronden,
23. Equipe Stakenburg / van der Helm, Volkswagen Golf 5, op 4 ronden.

Niet geklasseerd:
M. + C. Boezaart, BMW 120d, op 17 ronden,
Equipe Bol / van Voskuijlen, BMW 120d, niet gestart.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet