DTM

DTM: Mattias Ekström houdt hoofd koel en wint (lang)

100523_dtm_valencia_r_start
Startfase: Paffett is al teruggevallen achter Rockenfeller en Prémat

Na de viervoudige zege van Mercedes-Benz tijdens de seizoensouverture op Hockenheim was het bij de tweede race van de DTM in Valencia Audi dat er met de overwinning vandoor ging. Mattias Ekström reed een keurige race zonder fouten en zag die beloond met zijn eerste zege sinds Le Mans in september 2008. Aanvankelijk was er zelfs een dubbelzege voor Audi dankzij Martin Tomczyk die als tweede over de eindstreep kwam, maar de Duitser werd naderhand uit de uitslag gehaald nadat er bij een pitstop een verkeerde band was gemonteerd. Zo erfde Mercedes-Benz-coureur Bruno Spengler de tweede plaats, waarmee hij voor het eerst in zijn loopbaan aan de leiding staat in de kampioenschapsstand van de DTM. Alexandre Prémat was als derde de best geklasseerde rijder met een auto uit 2008.

Tekst: René de Boer
Foto's: ITR Presse/Jürgen Tap


Aanvankelijk werd er in Valencia gevreesd voor een saaie wedstrijd, niet in de laatste plaats ook vanwege het totale gebrek aan actie tijdens de beide Formule 3-races. De DTM-race bood echter tegen de verwachtingen in toch het nodige spektakel. Echter niet voor Katherine Legge, die zich na de warm-up officieel afmeldde bij de wedstrijdleiding, omdat ze zich vanwege een infectie te ziek voelde om te kunnen rijden. Zo bestond het startveld voor de tweede race van het seizoen uit 17 auto’s, aangevoerd door pole-sitter Mattias Ekström. Die kwam meteen goed weg en pakte de leiding, gevolgd door Spengler en Jarvis. Gary Paffett daarentegen verprutste de start en verloor gelijk een paar plaatsen, zodat hij het al in de eerste ronde aan de stok kreeg met Audi-rijder Alexandre Prémat, die als achtste was gestart. De twee maakten een aantal keren plaatwerkcontact en het commentaar van Paffett, via de boordradio live te horen op de televisie, liet aan duidelijkheid niets te wensen over, inclusief het beruchte ‘F-woord’.

Vooraan reed Ekström zonder problemen zijn ronden en ook de pitstops verliepen ditmaal bij hem zonder problemen, anders dan op Hockenheim, toen hij een ronde te vroeg naar binnen werd geroepen door zijn team. Bij Martin Tomczyk, enigszins teleurstellend slechts als negende gestart, hielp een uitgekiende pitstopstrategie van zijn ingenieur David Benbow hem zelfs om nagenoeg ongemerkt sterk naar voren te rijden. Pas in ronde 20 kwam Tomczyk binnen voor zijn eerste verplichte stop, negen ronden nadat het pitstopvenster was geopend. Door op oude banden lang buiten te blijven, had Tomczyk een flinke voorsprong kunnen opbouwen. In ronde 33 maakte Tomczyk zijn tweede stop en daarna kwam hij als tweede achter Ekström, maar voor Jarvis weer de baan op.

Ekström reed de overwinning naar huis, zijn 14e zege in de DTM. “Hier heb ik lang op gewacht. Ik zat er al een paar keer dichtbij, maar telkens lukte het niet”, zei de Zweed, ondermeer verwijzend naar de seizoensstart van vorig jaar en de race in Dijon, toen hij telkens aan de leiding rijdend werd geplaagd door bandenproblemen. “Na al die narigheid is deze overwinning daarom des te mooier.” Zo was Ekström ook blij voor zijn teamgenoot Martin Tomczyk. “Toen die opeens achter me zat, dacht ik: ‘Waar komt die nou zomaar vandaan?’. Maar hij had op Hockenheim hetzelfde: reed aan de leiding en had toen een klapband. Vandaar dat ik hem deze tweede plaats van harte gun!” Tomczyk was blij met een goed resultaat na de bandenproblemen van Hockenheim. “Vanavond vieren we misschien wel feest in de tent van Dunlop”, lachte hij.

100523_dtm_valencia_r_tomczyk_pits
Een verkeerde band bij de tweede pitstop kost Tomczyk tweede plaats

Banden spelen Tomczyk ook in Valencia parten

Toch zouden problemen met banden de Duitser ook in Valencia parten spelen, zij het op een andere manier dan dat in Hockenheim het geval was. Ditmaal stelden de technische commissarissen vast, dat bij Tomczyks auto tijdens de race een band was gebruikt die niet gebruikt had mogen worden. De reden: Tomczyk kwam gisteren niet in de derde kwalificatieheat terecht, en vanwege dat feit moest het Abt-team één set banden, die daarvoor bestemd was, afmelden bij de organisatie. Deze set mocht tijdens de race niet meer worden gebruikt. Door een schrijffout was echter voor één van de banden een verkeerd nummer doorgegeven, en zo werd er in de race bij de tweede pitstop voor Tomczyk een band gebruikt die daarvoor niet was geregistreerd. Het reglement is in zulke gevallen glashelder: diskwalificatie. Uiteraard was Tomczyk zwaar teleurgesteld, maar evenals zijn team moest hij zich bij deze straf neerleggen.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet