Toerwagen Diesel Cup

TDC: Volkswagen oppermachtig in 100 minuten race Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup

480_tdc_pink_zat

Het duo Ronald Morien en Dennis de Groot (Volkswagen Golf 5) heeft de 100 minuten durende eerste wedstrijd van de Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup gewonnen. Tijdens de zaterdag van de Profile Tyrecenter Pinksterraces op Circuit Park Zandvoort bleef het tweetal merkgenoot Jeroen Dik (Golf 6) met slechts een seconde voor. Halverwege de race raakten rivalen Jan Joris Verheul en Frans Verschuur elkaar in de Gerlachbocht en belandden beide in de bandenstapel, waardoor zij een mogelijke podiumplaats in rook zagen opgaan. Het tweetal Marcel Nooren en Ricardo van der Ende (BMW 123d) profiteerde dankbaar en pakte de derde plaats.

Tekst en foto: PR

Equipe Gaby Uljee / Liesette Braams verloor vlak na de start kortstondig de leiding in de wedstrijd aan Jeroen Dik, maar revancheerde zich nog in dezelfde ronde. Equipe Morien / De Groot haakte aan met daarachter equipe Jan Joris Verheul / Peter van der Kolk. Het Volvo-duo Marcel Roeleveld / Bas Baars, die vanwege een technische onvolkomenheid achteraan moest starten, stormden door het veld en legde al vroeg in de wedstrijd beslag op de vijfde plaats.

Tot aan de pitstops knokte Verheul zij aan zij met Baars en routinier Verschuur voor de vierde plaats in de wedstrijd. Halverwege de race ging het echter mis. In de Gerlachbocht raakten Verheul en Verschuur elkaar en eindigden beide BMW’s in de bandenmuur. De safety car neutraliseerde de wedstrijd en dat bood de overige coureurs de gelegenheid om de verplichte pitstop met rijderwissel in te lossen.

Na de pitstop kwam Liesette Braams, teamgenote van Gaby Uljee, in leidende positie de baan op. Maar zij kon zich niet breed genoeg maken voor de aanstormende mannen en verloor na de herstart al vlug enkele plaatsen. De Groot had het stuur van Morien overgenomen en pakte de leiding in de wedstrijd. Maar makkelijk kreeg hij het niet. “Uljee had ik redelijk snel te pakken en ik was blij dat we bij de pitstop Jeroen Dik waren voorgebleven”, vertelde De Groot. “Naarmate de race vorderde kreeg ik het moeilijker en had ik nog m’n handen vol aan Jeroen.”

Dik legde beslag op de tweede plaats, voor Ricardo van der Ende. De BMW-rijder, tevens uitkomend in het HTC Dutch GT4, had het stokje van Marcel Nooren overgenomen en reed zich binnen enkele ronden van de twaalfde naar de derde positie. “Ik kreeg bij de pitstop twee nieuwe banden en die werkten perfect”, verklaarde Van der Ende zijn opmars vlak na de herstart. Maar hij kon de twee Volkswagens Golf niet meer achterhalen. “Ik reed met het mes tussen m’n tanden. Ik had het idee dat de Golfjes een loopje met ons namen. Als we demarreerden, gingen zij ook harder. Maar al met al is de podiumplaats een fantastische prestatie.”

Tot aan de finishvlag veranderde er aan de kop weinig. Equipe Morien / de Groot kwam met slechts een seconde voorsprong richting Jeroen Dik als eerste over de finish. Equipe Nooren / Van der Ende maakte het podium compleet. Gevolgd door de equipes Ron Swart / Marcel van Leen (BMW 120d), Lev Fridman (Toyota Auris) en Geert Smeijsters / Simon Gras (SEAT Ibiza Cupra), waardoor er zes verschillende auto’s in de top zes eindigden.

BMW 320d
De race had ook een primeur: de duo’s Michael Bleekemolen / Ronald van de Laar en Henry van Os / Kees Bouhuys verschenen beide aan de start met een hagelnieuwe BMW 320d. Equipe Bleekemolen / Van de Laar kwamen goed voor de dag met hun 3-serie en finishte, slechts twee seconden achter de vijfde plaats, als achtste. Van Os / Bouhuys werden vijftiende op één ronde achterstand.

De volgende wedstrijd in Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup vindt aanstaande maandag plaats tijdens het vervolg van de Profile Tyrecenter Pinksterraces op Circuit Park Zandvoort.

Uitslag Profile Tyrecenter Pinksterraces 2010
Race 1 Argos Supreme Toerwagen Diesel Cup:
1. Eq. Morien / de Groot, Volkswagen Golf 5, 45 ronden in 1 uur 41 min 15,802 (114,838 km/u)
2. Jeroen Dik, Volkswagen Golf 6, op 1,287
3. Eq. Nooren / Van der Ende, BMW 123d, op 12,044,
4. Eq. Swart / van Leen, BMW 120d, op 44,575,
5. Lev Fridman, Toyota Auris 2.2d, op 1:01,448,
6. Eq. Smeijsters / Gras, Seat Ibiza Cupra, op 1:02,422,
7. Eq. De Kleijn / Cornelissen, BMW 120d, op 1:02,788,
8. Eq. M. Bleekemolen / van de Laar, BMW 123d, op 1:03,599,
9. Eq. Uljee / Lisette Braams, BMW 123d, op 1:05,036
10. Eq.Charles / L’Ortye, BMW 120d, op 1:06,434
11. Eq. Bol / van Voskuijlen, BMW 120d, op 1:38,963,
12. Eq. Wilschut / Emons, BMW 120d, op 1:57,342,
13. Eq. Verbeeck / Kleyheeg, BMW 120d, op 2:09.759
14. Eq. Brenger / Rene Steenmetz, BMW 123d, op 1 ronde,
15. Eq. Van Os / Bouhuys, BMW 320D, op 1 ronde,
16. Eq. Van Rijswick / Oprey, BMW 120d, op 2 ronden,
17. Eq. Stakenburg / van der Helm, Volkswagen Golf 5, op 2 ronden,
18. Eq. Severs / Ruitenbeek, BMW 123d, op 3 ronden,
19. Rob Bergmans, Toyota Auris 2.2d, op 3 ronden,
20. Eq. Galante / van Dijk, BMW 120d, op 4 ronden,
21. Eq. Roeleveld / Baars, Volvo C30 D5, op 7 ronden.

Niet geklasseerd:
Eq. Brunsveld / Timmer, Seat Ibiza Cupra, op 21 ronden,
Eq. Verheul / van der Kolk, BMW 120d, op 22 ronden,
Eq. Verschuur / Luc Braams, BMW 123d, op 22 ronden,
Martin + Cynthia Boezaart, BMW 120d, gediskwalificeerd
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet