Diversen

Belcar nieuwe stijl



Reglementswijzigingen
De divisies Toerisme, Silhouet en GT behoren voortaan tot het verleden en de TA- en TB-wagens worden ondergebracht in één klasse. De organisatie heeft de kwalificatie- en rondetijden flink bestudeerd en kwam tot de conclusie dat de vroegere TA-wagens, zoals de BMW V8, dicht aanleunen tegen de snelste wagens uit de GTB-Klasse. Hetzelfde geldt voor de TB-wagens en de Porsches 996 GT3 Supercup. Vanaf heden zijn er dan ook vier klassen.
Klasse 1: wagens van het type FIA GT1, aangevuld met “exoten” zoals Stealth of nieuwe producten zoals een Porsche Carrera GT.
Klasse 2: wagens van de klassen GTB, TA en S anno 2005.
Klasse 3: wagens van het type Porsche 996 Supercup, aangevuld met TB anno 2005.
Klasse 4: Gastwagens.

Ook het minimumgewicht werd aangepast. Klasse 1: 1100 kg, klasse 2: 1000 kg, klasse 3: 1100 kg. Om de onderlinge verschillen te verkleinen en de spankracht in het kampioenschap te vergroten, kunnen RACB Sport en de organisator de beste drie van iedere Klasse na iedere wedstrijd een handicapballast opleggen; details volgen in het Sportreglement.
Ook op vlak van aërodynamica komen er enkele wijzigingen. De wagens zullen in de toekomst ook aan andere geluidsnormen moeten voldoen en het verplichten van een katalysator is in dat verband al een stap om het geluid deels te dempen. Verder wordt ook de inhoud van de benzinetank op 100 liter gebracht en wordt het HANS-systeem (head and neck support) verplicht. Vanaf 2007 zullen verschillende hulpmiddelen, als ABS, worden verbannen uit de Mediagroep Van Dyck Belcar Original.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet