VLN

Div: BMW wint 24u Nürburgring (lang)

bmw_finish
De BMW met startnummer 25 komt na 24 uur als winnaar over de eindstreep

De terugkeer van het fabrieksteam in de 24-uursrace op de Nürburgring had voor BMW niet beter kunnen verlopen: vijf jaar na de overwinning van Duncan Huisman, Andy Priaulx, Pedro Lamy en Boris Said, tegelijk het tot nu toe laatste optreden van het Schnitzer-team in de hoogste klasse in de Eifel, stelden nu Jörg Müller, Augusto Farfus, Uwe Alzen en Pedro Lamy de overwinning veilig. Het was de 19e totaalzege voor BMW in de Duitse klassieker. Voor Pedro Lamy was het de vijfde zege, waarmee hij op gelijke hoogte komt met Marcel Tiemann. Uwe Alzen, eerder winnaar in 2000, en Jörg Müller, die in 2004 al een keer won, behaalden hun tweede 24-uurs-zege op de Ring. Voor Augusto Farfus was het de eerste overwinning. Achter de BMW eindigde de Farnbacher-Hankook-Ferrari met Dominik Farnbacher, Allan Simonsen, Keen Lehman en Marco Seefried op de tweede plaats – de eerste podiumplaats ooit voor een Ferrari in de 24-uursrace op de Nürburgring. De derde plaats was voor de nummer 97-Phoenix-Audi met Dennis Rostek, Luca Ludwig, Marc Bronzel en Markus Winkelhock.

Tekst: René de Boer
Foto's: Willem J. Staat, Raymond de Haan


De 24-uursrace van dit jaar gaat zeker de boeken in als een van de meest turbulente in de geschiedenis. “Das grosse Favoritensterben” was op de Nürburgring een veelgehoorde kreet. Over de problemen van de nummer 26-BMW, de nummer 98 en nummer 100-Audi’s en de nummer 1-Manthey-Porsche berichtten we al eerder. Vanaf middernacht reden de nummer 99-Phoenix-Audi en de nummer 9-hybride-Porsche nagenoeg constant op de eerste twee plaatsen. Rond half zeven in de ochtend kwam de Audi echter stil te staan vanwege een versnellingsbakdefect. Daarmee kreeg de hybride-Porsche de leiding in handen, gevolgd door de nummer 2-Abt-Audi en de nummer 25-BMW. Dat bleef zo tot een uur of tien op zondagochtend, toen ook de Abt-Audi problemen met de versnellingsbak kreeg en uitviel. Zo schoof de BMW door naar de tweede positie en was de Hankook-Farnbacher-Ferrari, die na de crash in de eerste ronde van de kwalificatie slechts als 46e was gestart, plotseling op podiumkoers!

100516_24h_nbr_ferrari_flugplatz
De Hankook-Farnbacher-Ferrari was op podiumkoers

Hybride-Porsche strandt rond één uur

Maar daarmee waren de ontwikkelingen nog niet ten einde. In de 132e ronde kwam de leidende hybride-Porsche de pitstraat in en werd naar binnen geschoven – normaal gesproken geen goed teken. Het rechter uitlaatspruitstuk moest worden vervangen, wat door de monteurs van het Manthey-team in recordtempo gebeurde. Daarmee kon het Porsche-team zelfs de leidende positie vasthouden. Rond één uur was het echter over voor de wit/goudkleurige Porsche, die riant op weg leek naar de sensationele eerste zege voor een hybride-auto in de 24-uursrace. Bij de brug van Breidscheid rolde de Porsche uit en kwam naast de baan tot stilstand. Daar kon hij weliswaar op een transporter worden geladen en over de weg teruggebracht worden naar het rennerskwartier – iets wat in de 24-uursrace op de Nürburgring inderdaad is toegestaan – maar de eerste plaats was natuurlijk weg. “Ik hoorde achterin een hard geluid en plotseling deed de motor het niet meer”, zou een hevig teleurgestelde Jörg Bergmeister later relaas doen van zijn ervaringen.

porsche_truck_1
De hybride-Porsche komt op de vrachtwagen het rennerskwartier binnen

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet