VLN

Div: Manthey-Porsche leidt na zes uur in 24u Nürburgring

100515_24h_nbr_start
De Manthey-Porsche rijdt na de start al snel naar voren

Na een kwart van de 24-uursrace op de Nürburgring rijdt de Manthey-Porsche met Marc Lieb, Timo Bernhard, Romain Dumas en Marcel Tiemann aan de leiding met een totaal van 39 ronden. Met Tiemann achter het stuur bij de start pakte de Porsche in de eerste ronde nog op het Grand Prix-circuit de leiding en stond deze vrijwel niet meer af, afgezien van wat positiewisselingen als gevolg van pitstops. Op de tweede plaats rijdt de nummer 100-Abt-Audi R8 met Mattias Ekström, Oliver Jarvis, Timo Scheider en Marco Werner, gevolgd door de nummer 98-Phoenix-Audi met Marc Basseng, Mike Rockenfeller, Frank Stippler en Hans-Joachim Stuck. De BMW met Jörg Müller, Augusto Farfus, Uwe Alzen en Pedro Lamy rijdt op de vierde plaats.

Tekst: René de Boer
Foto's: Raymond de Haan, Willem J. Staat


In de kwalificatietraining eindigde de Manthey-Porsche gisteren nog als zevende, waarop velen meenden dat de Audi’s dit jaar sterker zouden zijn. Dat dat vermoeden onjuist bleek, werd in de eerste ronde van de race wel duidelijk, want Marcel Tiemann had aan enkele honderden meters genoeg om van de zevende naar de eerste plaats op te stomen en gaf daarmee de Audi’s op de eerste vier plaatsen in de startopstelling het nakijken. Zijn snelste rondetijd van 8:34,116 minuten in de tweede ronde van de race – de laatste ronde voordat Tiemann te maken kreeg met achterliggers – sprak boekdelen. De Audi’s deden het zeker niet slecht, maar konden het tempo van de Manthey-Porsche toch niet helemaal bijhouden.

100515_24h_nbr_bmw_26.jpg
De nummer 26-BMW viel na contact met de vangrails en reparatie ver terug


Het BMW-fabrieksteam werd al in de beginfase van de race door pech geplaagd: bij Aremberg verloor Dirk Werner de controle over de nummer 26-M3 die hij deelt met Dirk Werner, Dirk Adorf en Andy Priaulx. De auto sloeg zijwaarts in de vangrail, waarbij de linker wieldraagarm, de schokdemper en de waterkoeler beschadigd raakten. De auto kwam terug naar de pits, waar de reparatie ruim een uur in beslag nam. “Er was geen sprake van een aanrijding, Dirk raakte gewoon de controle over de auto kwijt”, meldde Peter Wyss, journalist bij de Zwitserse Automobil Revue, die in de Volkswagen Scirocco met startnummer 116 direct achter het ongeval reed.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet