DNRT

DNRT: Spanning, vreugde en tranen in Total Mazda MaX5 Cup

480_start_070510_aang_nl_jpg300

Sterk wisselende emoties voerden de boventoon tijdens de 3e en 4e race van het kampioenschap in de Total Mazda MaX5 Cup, afgelopen weekend. Onder grimmige weersomstandigheden hadden meerdere coureurs moeite hun MaX5 onder controle te houden en moesten in de eerste race meteen al vijf coureurs met schade naar de pits. Twee daarvan konden in de daaropvolgende race niet meer terugkeren. De winst in de twee races ging respectievelijk naar Laurens van Alphen van Keenonracing en gastrijder Fred Krab van Team Mazda Motor Nederland.

Tekst en foto's: PR

Het weer speelde de coureurs behoorlijk parten op Circuit Park Zandvoort. Buien van verschillende kracht en grootte wisselden elkaar af en zorgden voortdurend voor andere omstandigheden op de baan. Bij de start van de eerste race leek het erop dat de gevestigde orde van het afgelopen seizoen het heft weer in handen had, met de pole voor Rudy Schilders en naast hem Mick Hoogwerf, respectievelijk de nummers 1 en 2 van het afgelopen seizoen. Maar meteen in de eerste ronde bij het uitkomen van de Luyendijkbocht ging het voor twee deelnemers al behoorlijk mis. Richard van Lijden verloor de controle over zijn rode MaX5 en tikte onbedoeld debutant David Koh van de baan, die vervolgens zijn auto dusdanig beschadigde dat hij moest opgeven en ook niet meer terug kon keren voor de tweede race. Een bittere teleurstelling voor de sympathieke coureur van het Tenuki Racing Team uit Delft. Op de baan ontspon zich vervolgens een uiterst spannende strijd om de eerste plaats tussen Rudy Schilders en de van de vierde plek vertrokken Laurens van Alphen. De laatste trok uiteindelijk aan het langste eind, gevolgd door Rudy Schilders van IL Motorsport en Eric Sliphorst van Racing4Fun. Team Mazda Motor Nederland met vaste coureur Leo van der Meer achter het stuur werd vierde.

480_batlle_1st_070510_nl_jpg300

Voor de tweede race gaf Van der Meer het stuur over aan gastrijder Fred Krab (48), gelouterd coureur in onder meer de Golf GTI, Formule Ford 2000, Brits Formule 3, Renault 5 Turbo en diverse Toerwagenklassen. De van pole vertrokken Van Alphen leverde in deze droogweer-race voortdurend strijd met Schilders om de eerste plaats. Daarachter ontsponnen zich diverse gevechten om verschillende plaatsen, waarmee werd aangetoond dat het kampioenschap dit jaar niet alleen meer gaat tussen twee à drie rijders, zoals afgelopen seizoen het geval was. De uitbreiding van het deelnemersveld van 7 naar voorlopig 16 auto’s werpt duidelijk z’n vruchten af. Om elke positie werd fel maar eerlijk gestreden.

480_fred_070510_nl_jpg300

Dat was ook de conclusie van routinier Fred Krab, toen hij na afloop met een grote grijns uit z’n auto stapte: “Het valt me op hoe fair alle rijders tijdens de race met elkaar omgaan. Het veld is zeer competitief en dat maakt het bijzonder leuk. Er zijn voortdurend auto’s om je heen en je hebt steeds wat te doen. Hoewel ik in mijn racecarrière regelmatig wel wat meer pk’s heb gevoeld vind ik het een heerlijke klasse om in te racen en heb ik me uitstekend vermaakt”.
Krab toonde aan het racen beslist nog niet verleerd te zijn door de eerste plek in de tweede race met enige overmacht en veel rijderstalent naar zich toe te trekken. Tijdens een cruciale inhaalmanoeuvre, waarbij Krab samen met Van Alphen en Schilders over het natte deel van de baan de Tarzanbocht in schoot, kwam Krab als winnaar uit de strijd, daar waar de andere twee pas na een spin hun weg konden vervolgen. Van Alphen finishte achter Krab als tweede en Rudy Schilders werd, na een nutteloze uitremactie van een Alfa-coureur, alsnog vierde, doordat Eric Sliphorst hem tijdens deze manoeuvre kon passeren. Leider in de tussenstand van het kampioenschap na vier races is Laurens van Alphen.

480_mick_leo_070510_nl_jpg300
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet