Formule 1

Formule 1: Michelin stopt na 2006

Michelin trekt zich na afloop van het seizoen 2006 terug uit de Formule 1. Volgens Michelin is de overstap naar één enkele bandenleverancier in de Formule 1 ‘onvermijdbaar’ en de Franse fabrikant is niet van plan om die rol op zich te nemen. Michelin ageert daarnaast tegen de ‘constant veranderende regels’, die een planning voor de toekomst volgens de betrokkenen ‘onmogelijk’ maakt.

Tekst: Roy van der Laan en Daan Jeuken

Michelin maakte in 2001 zijn rentree in de Formule 1, na een afwezigheid sinds 1985. In het eerste jaar boekte het gelijk vier overwinningen, maar in het tweede jaar, het door Ferrari gedomineerde 2002, kwam het slechts tot twee overwinningen.

In 2003 was het team voor het eerst dicht bij een wereldtitel. De teams op het Franse schoeisel waren grote tijd van het jaar dominant, maar nadat de banden met nog een paar races te gaan illegaal werden verklaard, moest Michelin in alle haast nieuwe compounds maken.

Hiermee bewees de bandenfabrikant op het scherpst van de snede te werken en soms zelfs net over de grens te gaan. Dit kende haar dieptepunt in de Verenigde Staten dit jaar, waar Michelin, na twee zware klappers in de vrije trainingen, de teams adviseerde zich terug te trekken uit de wedstrijd. Met zes (Bridgestone-)auto's aan de start liep het imago van de Fransen een flinke deuk op.

Ondanks het 'slippertje' op Indianapolis, won Michelin het afgelopen seizoen het wereldkampioenschap met Renault en Fernando Alonso. In 2006 vertrouwen de teams van McLaren Mercedes, BMW Sauber, Renault, Honda en beide Red Bull-teams op het Franse rubber.

Met het vertrek van Michelin komt er een eind aan de door de FIA zo gehekelde bandenoorlog. Als enig e leverancier zal Bridgestone, dat al liet weten gewoon in de F1 te zullen blijven, veel minder risico's hoeven nemen, wat zowel de veiligheid verhoogt als de snel groeiende snelheid indamt.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet