Formule 1

Formule 1: Mark Webber rijdt fabelachtige race en wint eenvoudig


schumacher
Schumacher in gevecht
Na de eerste pitstop zien we Michael Schumacher eindelijk in actie zoals we gehoopt hadden: in gevecht met de huidige toppers. Wereldkampioen Jenson Button zit Schumacher op de hielen, maar de sluwe vos weet de eerste Britse aanval af te slaan. Button blijft aanhouden, maar de recordkampioen duwt zijn opponent keer op keer slim naar de buitenbocht.

Beschadigde voorvleugel is de oplossing
In de tussentijd weet Felipe Massa langzaamaan het gaatje naar de twee te dichten. Op het moment dat hij de aansluiting heeft gevonden staan de drie op het punt Karun Chandhok op een ronde te zetten. Schumacher en Button komen er goed langs, maar Massa rijdt tegen de achterkant van de achterblijver aan en beschadigt hierbij zijn voorvleugel. Dit deert hem voorlopig echter niet, zijn rondetijden blijven nagenoeg hetzelfde dus hij besluit maar even door te gaan met zijn kapotte vleugel. Het wordt zelfs nog gekker als Massa zijn persoonlijk snelste ronde noteert. Het team constateert dan ook over de boardradio dat dit misschien wel de oplossing voor hun huidige problemen is.

Schumacher houdt het zootje op
Michael Schumacher zit op een mooie vijfde plaats, maar dat verbloemt dat zijn rondetijden momenteel niet geweldig zijn. Nummer vier Alonso rijdt vijf seconden achter Vettel, Schumacher rijdt daar 23 seconden achter en hij heeft een seconde langer nodig voor een rondje dan Alonso. Jenson Button en Felipe Massa zitten nog steeds op de staart van de Mercedes, maar komen er niet voorbij.

webber

Webber blijft stampen
Er staat vandaag echt geen maat op Mark Webber. Met een gat van meer dan tien seconden kan hij het al wat rustiger aan gaan doen, maar het tegendeel is gaande: Webber blijft snelste rondetijden rijden. Na de kwalificatie verklaarde de Australiër al met volle teugen genoten te hebben van het rijden in deze auto. Het lijkt erop dat hij dat nu ook aan het doen is.

Vettels remmen staan op springen
Het is Sebastian Vettel in 2010 betrouwbaarsheidstechnisch nog niet echt gegund. Ook in Barcelona heef Vettel pech. Zijn voorvleugel komt vast te zitten, waardoor hij deze vanuit de cockpit niet meer kan bijstellen om de balans optimaal te houden naarmate de auto lichter wordt. Even later zien we de Duitser door de grindbak schieten, om daarna de pits in te rijden voor een bandenwissel en een check. De derde plek is nu voor Alonso.

vettel

De zorgen zijn echter niet verdwenen, want zijn remmen zijn aan het einde van hun latijn. Dit worden nog zes benauwde slotronden. De voorsprong op Schumacher is echter nog altijd meer dan twintig seconden, waardoor Vettel een zeer conservatieve benadering kan aanhouden. Hij remt tweehonderd meter voor de bocht om de zaak bij elkaar te houden.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet