Sportscars

Sportscars: Audi racet met dieselsportwagen in Le Mans

Als eerste autofabrikant ter wereld treedt Audi komend jaar tijdens de 24 Uur van Le Mans met een sportwagen aan die wordt aangedreven door een dieselmotor. De nieuwe Audi R10, die in Parijs werd gepresenteerd, beschikt over een volledig nieuw ontwikkelde, aluminium 5,5 liter twaalfcilinder TDI-motor met twee turbocompressors. De motor is bijzonder stil en ook zuinig, wat in een langeafstandsrace een belangrijke eigenschap is. Met een vermogen van meer dan 650 pk en een koppel van meer dan 1100 Nm overtreft het Le Mans-prototype de prestaties van de meeste andere Audi-racewagens tot dusver, ook die van zijn succesvolle voorganger, de R8.

Tekst en foto: PR

 _____________


Met de V12-motor, die volledig uit aluminium is vervaardigd , zet Audi nieuwe maatstaven op het gebied van dieselmotoren. De motor van de R10, die is voorzien van twee diesel-partikelfilters, is door zijn geruisloze loop van buiten nauwelijks als dieselmotor herkenbaar. Het meest effectieve toerengebied bevindt zich tussen de 3.000 en 5.000 t/min. en ligt daarmee voor een racemotor ongekend laag. Vanwege het gunstige trekkrachtverloop van de TDI-motor hoeft een coureur in de R10 een stuk minder te schakelen dan in de R8.

Te sterk?

Het enorme koppel van meer dan 1.100 Nm stelt niet alleen extreme eisen aan de krachtoverbrenging van de R10. Zelfs de moderne motorentestbanken van Audi Sport moesten worden aangepast, zodat ze deze enorme belastingen aankonden.
Op het gebied van het chassis waren ook ingrijpende maatregelen nodig. Zo heeft de Audi R10 in vergelijking met de R8 een duidelijk langere wielbasis. Nieuwe technologieën werden ook bij de ontwikkeling van de koolstofvezel monocoque toegepast. Het chassis, de motor en de versnellingsbak vormen samen een uitermate stevige dragende eenheid.

Uitdaging

“Het R10-project is de grootste uitdaging waarmee Audi Sport ooit te maken heeft gekregen”, zegt sportdirecteur Dr. Wolfgang Ullrich. “De TDI-technologie is tot nu toe in de racerij nog niet tot aan de limiet gedreven. Wij zijn de eersten die zich daarmee bezighouden en natuurlijk zijn de eisen dan zwaar. Technologiepartners met wie wij al jaren samenwerken, zoals Bosch, Michelin en Shell, ondersteunen ons daarbij. Samen hebben wij de kans om een nieuw hoofdstuk in de geschiedenisboeken van de autosport en van de dieseltechnologie te schrijven.”

Testtraject

Eind november heeft de R10 met succes zijn eerste tests afgelegd. Tot aan de 24 Uur van Le Mans op 17 en 18 juni 2006 is er een omvangrijk testprogramma, dat ondermeer ook de deelname aan de 12-uursrace in het Amerikaanse Sebring op 18 maart omvat. Het team van Reinhold Joest ondersteunt het ontwikkelingsteam van Audi Sport, zoals eerder al bij het R8-project.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet